A gumijavítás mélységes bugyrai

2008.03.26. 18:20

Motor, gomba, defekttűrés

Kedves Gumidoki!

Egy eddig szándékosan vagy nem szándékosan kerülgetett témára kérdeznék rá.
Ugye azt tudjuk hogy jobbak az abroncsaink mint 20 éve, amikor egy defekt akár végzetes is lehetett, a belsõt kellett cserélni, jobb esetben meg lehetett javítani. Jöttek a tömlõ nélküliek amik állítólag sokkal jobbak voltak. Emlékszem még 90 környékén számomra érthetetlen módon egy szög után is vulkanizálták (amivel deformálták a futófelületet azon a ponton, arról nem is beszélve hogy a gumi anyaga is megváltozik azon a ponton ha megsütik) , eztán nagy nehezen itthon is elterjedt a "gomba".

És most jön a csattanó, ma ott tartunk hogy a defektes gumit cserélik. Kezdem azt érezni mint a márkaszrevizben, az okleveles autószerelõ csak elemeket cserél a kocsiban, a hibás önindítót is jobb esetben felújítottra cseréli, de érdemben javítást nem végez, mindezt überáron... Szóval nehezen viselem, hogy egy pár száz forintos gomba behúzás helyett több tizezezres lehúzás következik. Ja mindez ki van dumálva, mert V-s (W, x, y, z, mindegy) gumit tilos javítani. Most hogy is van ez? Csak példának okáért Ford Focus asszem 210 kmh-ig van hitelesítva a gyárilag szerelt Bridgestone, a kocsi az istenért se megy 190 fölé, és volt 2 defektem. Az egyiket meg se kérdezték csak nyújtották a 16 ezres számlát (a másikat hosszas rábeszélés után feketén hajlandóak voltak megfoltozni). Ott tartunk ezek szerint hogy egy defektért is az útkezelõt kell beperelni mert kárt okozott? Ma már egy szélvédõ kavicsot is meg lehet javítani, a gumit meg már nem? Nem kell mondanom a nagyobb peres gumiknál már akár 100 ezer forintról is beszélhetünk defekt esetén. (jobb esetben, mert igen esélyes hogy azt már csak párban tudja megvenni)

A defektmentes gumiról meg külön véleményem van. (eleve nehéz az abroncs az erõs oldalfal miatt, baromi drága, szintén drága a kötelezõ elektronikus rendszere is, de el lehet autózni 80-nal 80 km-t, aztán kuka!!! Akkor már egy defektspray is ezerszer jobb megoldás) Lényeg hogy a marketingje kimossa az emberek agyát és elhiszik milyen jól járnak vele...

Motorbringákról még pár szóban. Na azt se akarják javítani, mert "meghalok és a gumist leültetik" Az a helyzet hogy egy olcsóbb elsõ is 25 rugó ami bír kábé 8 ezer km-t (átlagosan) Sport gumiról beszélek. A hátsó még drágább (60 ezer Ft sem ritka), és még kevesebbet bír, tehát mindenkit érzékenyen érint ha egy még jó gumit ki kell dobni. Megjegyzem, a defektspraykben mint autós hókuszpókusz csodaszer korábban sose bíztam, de bizony nagyon kisegített egyszer, annyira hogy meg is feledkeztem arról hogy defektes a gumim, hónapokig eljártam vele. Akkor mi a baj a "gombával"? Az hogy a fõnök mondta, meg hogy tilos, azzal már találkoztam, de szakszerû magyarázatot eddig nem találtam. Szóval miért nem, és mi történik ha mégis megteszem?

Köszönöm!

Kedves Levélíró!

Érdekes problémakört feszeget...
A helyzet az, hogy a mai modern autókon a legritkább esetben van gyárilag H-snál (max. 210 km/h) kisebb sebességindexű abroncs. Nálunk pedig H-s és afölötti indexű abroncsot nem ajánlott javítani. Ennek egyszeru magyarázata az, hogy az éles, hegyes tárgy okozta futófelületi (oldalfalat TILOS javítani) sérülésbe úgymond nem látunk bele, de egy biztos, azon a ponton sérül(het) a karkasz (az abroncs vázszerkezete), ami komolyabb terhelés hatására bizony fel is bomolhat. Gondoljon bele mi van akkor, ha mindez autópálya-tempónál következik be...

Másrészt sokszor egy lassú defekt észleléséig sok kilométeren keresztül laposan fut az abroncs, így az oldalfala meggyengülhet. Az ezek után javított abroncs megtartja ugyan a nyomást, de közel nem teljes értékű. Mindezek miatt gumis szakemberek azt szokták mondani, hogy eredetileg bármilyen sebességindexű is az abroncs, az - még szakszerűen kivitelezett - javítás után is H-s indexűnek tekintendő.

A defekttűrő (nem defektmentes!) abroncsok a jelenlegi műszaki színvonalon bizony légvesztés esetén is csak az adott, Ön által is leírt korlátozáskkal használhatók és lapos futás után minden esetben cserélendők. Ennek oka is az abroncsszerkezet kívülről nem látható, maradandó sérülései okozta lehetséges kockázat elkerülése.
A defektjavító spray pedig a defektek bizonyos százalékában segít csak, egy szétnyílt aroncs esetén semmit sem ér.

Üdv:

Gumidoki