Kedélyes csevely egy Suzuki gumijáról
Tisztelt Gumidoki!
Nekem egy 1996-os, 1,3-as, 68 lovas Suzuki Swiftem van, 76 000 km-t futott. A gyári gumik futófelülete még megfelelő, de pókhálós a gumi, így újabb garnitúra vásárlásán gondolkodom (a gyári Michelin nyári gumikban kb. 50 000 km van). A Barum Brillant „kategóriájú gumik" úgy 8 ezer körül vannak, a komolyabb „prémiummárkák" 9–10, tehát nem nagy a különbség. A kocsival szeretek dinamikusan haladni (negyvenes korosztály vagyok), a kocsi paramétereinek megfelelő észhatárok között, mivel könnyű a kasztnija, így érdekes jelenséget produkál, amikor az ember hirtelen ki akar „lőni", vagy vészfékezésre kényszerül.
Amúgy deffenzív vezetés párti vagyok.
kérdésem: 155/70/13-ban néztem a következőket:
– Pirelli P4 Cinturato;
– Pirelli P-3000;
– Good Year Duragripp;
– Michelin Energy B3P
Kíváncsi lennék a véleményére és a tanácsára. Vagy inkább Barum Polaris; Polaris 2; Debica?
Mennyivel jobb/rosszabb egy P4 aszimmetrikus, mint akár egy P3000? Vagy társai?
Tisztelettel, várva válaszát. Üdv: Scampolo
Kedves Scampolo,
Örülök, hogy úgy döntött, lecseréli az autója eredeti, gyári abroncsait! Ez igen időszerű, tekintve, hogy ezek a gumik minimum 14 esztendősek… Javaslom, hogy a prémiummárkák felé kacsingasson inkább, mert ez a kis bekerülési különbözet behozza az árát hosszú távon. Ezek az abroncsok ugyanis várhatóan hosszabb élettartamra, ugyanakkor jobb teljesítményre képesek, mint olcsóbb társaik.
A felsorolás sorrendje nálam ez: P4 Cinturato – DuraGrip – Energy – P3000.
Üdv,
Gumidoki
Tisztelt Dávid Péter úr!
Tisztelt Gumidoki!
Köszönöm még egyszer gyors válaszát az e-mailemre.
Még egy percre szeretném rabolni az idejét, megköszönve a korábbi válaszát, mert tavaszodik, így a téli pacskerokat le kell cserélnem és így válaszút előtt álltam.
A kérdés pedig úgy hangzana, hogy:
az alábbiak figyelembevételével – eljátszogatva a gondolattal –, ha a 155/70/13-as futófelületet a jobb stabilitás és tapadás érdekében (+ sajna fogyasztást ennek függvényében) megnövelném 165-175-185-re, természetesen a váltóméret figyelembevételével, mely váltómérethez milyen nyári gumifajtát javasolna? Mennyivel növelheti ez meg a fogyasztást?
Amúgy valószínű, levelem még két alkalommal a „Totalcar Magazin" levelezőrovatán keresztül megjelenik az Ön postájában, mert az én gépemen nem mutatta egyik sikeres elküldését sem, ezt, amit közben Ön meg is válaszolt, sem azokat, hogy sikeresen el lettek küldve.
Köszönettel és tisztelettel: Scampolo
Amúgy ha valamiben, valamikor viszont tudnék segíteni (Pécs), állok rendelkezésére.
Tisztelettel: T.Róbert
Kedves Scampolo,
A fogyasztásnövekedés számszerű mértékére nem tudok sajnos válaszolni. Nyilván minél szélesebb és peresebb abroncsot tesz fel, az azzal arányosan egyre nagyobb lesz. Nyilván nem kell gondolni drasztikus változásra, de egy, a jelenleginél 2-3 cm-rel szélesebb futófelület biztos, hogy kimutathatóan növeli a fogyasztást. 165/60 R14 méretben pl. a Fulda vagy Kumho mintázatait, 195/45 R15-ben pedig pl. a Falken ZE912-t ajánlom figyelmébe.
Üdv,
Gumidoki
Kedves Dávid Péter úr!
Köszönettel vettem levelét és tanácsát.
Az igazat megvallva szerintem a 165-nél stabilitás és fékhatás szempontjából (egy centivel szélesebb futófelület, igaz, az útra való felfekvéssel és négyszeres szorzóval már nagyobb a felület), szempontjából nem releváns, a másik tekintélyt parancsoló 195-ös méret meg már túlzás ilyen kis szekérhez, tekintélyesebb motort és futóművet megkívánva.
Így úgy hiszem, maradok az eredeti 155-ösnél, és annál a sorrendnél, amit Ön javasolt.
Tényleg utoljára egy kérdés: a 175-185-ös tartományban méretváltó és gumitípus vonatkozásában?
Köszönettel és tisztelettel: T. Róbert
Kedves Róbert,
Még van két méret, ami – nagyobb felnin ugye, de – szóba jöhet, ez a 185/55 R14, illetve a 175/50 R15. Örülök, ha segítettem!
Üdv,
Gumidoki
Kedves Dávid Péter úr!
Ezekhez milyen márkájú gumit javasol az előzőek figyelembevételével?
Köszönettel! És kellemes hétvégét kívánva: T. Róbert
Kedves Róbert,
e két utóbbi váltómérethez felni is kell, nem csak gumi. Nem tudom ezenfelül még mennyit szánna gumira…? Mindenesetre én pl. innen: a Fulda és Kumho mintázatait is jónak tartom a 165/60 R14-es kategóriában. 175/50 R15-ben jóval kisebb a választék, de pl. a Kumho ebbőlis ajánlható. A linkelt webáruházban egyébként felniből is többfélét találhat az autójához. Jó nézelődést!
Üdv,
Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Köszönöm a maximális, minden lényegre kiterjedő, teljesség igényével összeállított válaszát.
Hát csak kapkodom a fejemet a sok váltóméret között. Nesze nekem! Igaz, ezt az ismeretanyagot én gerjesztettem, laikusságom miatt. :-)))
Szóval – amelyiknél ha a normál, gyári 155/70/13-as mérettől eltérek – mindenképpen a hozzávaló 14, 15 colos felnit is be kell szerezni hozzá. (Emlékeim között még él a kocka LADA-s időszak, ha jól emlékszem, 175/70/13-as kerékmérettel, gondolom, ehhez az én esetemben nem megfelelő az osztókör, így erre a gyári sutyuki felnire csak ezt a 155/70/13-as gumiméretet lehet feltenni, pont a megnövekedett %-os magasságarány és az abból adódó fordulateltérés miatt, mert nem mindegy, hogy a 155 centis futófelület 70%-os vagy a 175 centis 70%-os magasságaránya miatt). Valahogy így kapisgálom.
Úgy hiszem, ennek függvényében a legolcsóbban úgy úszom meg, ha az eredeti méretnél maradok, mert egy újabb, gyáritól eltérő garnitúra akár az autóm jelenlegi, kereskedelmi értékének 20–30%-át is kiteheti, annak ellenére, hogy nincs legyilkolva, de ennyit beinvesztálni meg botorság.
Szóval maradok a racionalitás talaján, későbbi anyagi fellendülésben gondolkodva, melynek álma valami biztonságosabb töréstesztű autó. Mostanság kompromisszumként egyelőre ez marad, úgy hiszem, a gyári méretezéssel.
Köszönettel, munkájához további sok sikert kívánva!
T. Róbert
Kedves Gumidoki!
Köszönöm a segítségét, a mai napon megérkezett a 155/70/13-as Pirelli Cinturato P4 garnitúra. 2009. 49 heti gyártással (melyet az Ön jóvoltából tudtam megállapítani).
A gumis, akihez a gumikat viszem felszerelni, április 7-én szerdán délután 15-re, minden bizonnyal tudja, hogy kell őket felrakni.
Én szeretném megkérdezni, hogy az aszimmetrikus mintázatú gumikat a jobb és bal oldalra szimmetrikusan fel lehet rakni, ugyanis forgásirányjelzést nem láttam rajtuk, igaz, mindegyik gumi jelezve van, így egyik peren lamellánál a kerületét végigfutó sárga, a másik oldalánál a kerületét végigfutó fehér csíkkal.
T. Róbert
Kedves Róbert,
Örülök, ha segítettem!
A gumis nyilván látott és szerelt már ilyen típusú mintázatot, így nem lesz gond a felrakásnál.
Az aszimmetrikus mintázatokat egyébként úgy kell szerelni, hogy kifele nézzen a külső, befelé pedig a belső oldal. Forgásirány nincs, ezért úgy nézhet ki, hogy nem tükörképe a jobb oldali keréknek a bal oldali, de ez így van jól. Az egyes mintaelemek ettől még tökéletesen fogják végezni a „dolgukat". Az utcai mintázatok között csak elvétve található olyan, amely egyben aszimmetrikus és forgásirányos. Ezeknek ugyanis bonyolult a logisztikájuk, külön balos és külön jobbos mintázat kell belőlük. Éppen ezért a „kihegyezett" versenygumik között találunk ilyeneket inkább.
Üdv,
Gumidoki