Télit, nyárit vagy négyévszakost?
Tisztelt Gumidoktor!
MKIII-as Mondeomra (2.2 kombi Ghia-X) idén úgy tûnik két új garnitúra gumit kell vennem, mivel mind a téli, mind a nyári 2010-es a DOT-szám alapján. Autón spórolni csak az ésszerûség határain belül szeretek, tehát inkább kiadom a pénzt a jobb gumira (mondjuk az ADAC-gyõztesre, más támpontot úgyis nehéz találni), csak biztonságban tudjam a családot.
Túl sokat nem használom a kocsit, télies viszonyok között max 2-3000, összesen egy évben kb 10-12000 km-t megyek. Magyarul a gumikat sohasem a kopottságuk, hanem az öregedésük miatt dobom ki.
Ezért felmerült több verzió is a cserére:
1. használom a télit még most nyáron és õsszel új télit veszek, tavasszal meg új nyárit: ezt viszonylag hamar elvetettem, miután utánaolvastam (többek között az Ön véleményét is), hogy miért nem okos dolog.
2. Michelin CrossClimate: szimpatikus megoldásnak tûnik, mert igaz, hogy 50 000 Ft körül van darabja a 17-es felnire, de akkor úgy 5 évig nem kell kifizetnem a gumicsere évi 2 díját, az majdnem egy garnitúra gumi ára. A nagy dilemma, hogy melyik felnire tegyem fel? A téli, 16 colos lemezre, vagy a nyári, 17 colos alufelnire? Hajlok az elõbbi megoldásra, mivel egyrészt sokkal olcsóbb (a 16-os felnimre már csak 28 000 Ft körül van darabja), meg komfortosabb is (Budapest), valamint olvastam a véleményét az "alufelni használata télen" kérdéskörrõl.
Ön melyikre tenné, ha a fontossági sorrend: 1. biztonság, 2. komfort, 3. menetdinamika (kinézet nem érdekel egyáltalán, sõt, ha kevésbé mutatós, talán kevésbé lopják).
Ha 5 évig nem kell gumit cserélnem, milyen gyakran érdemes centíroztatni? Elég nagy batár a kocsi, nem igazán érzem, hogy mikor van szükség rá. 3. megint veszek téli + nyári gumigarnitúrát. Ön melyik megoldást javasolná? Más: érdemes az acélfelnire dísztárcsát venni? Nincs hozzá, de hallottam olyant, hogy valamennyi védelmet ad. Valamint a gumismûhelyben azt mondták, hogy az acélfelnit is le kell cserélni 10 évente, ez tényleg így van, vagy csak marketingfogás?
Köszönöm a válaszát! Üdvözlettel, Kasztner Tamás
Kedves Tamás,
Nagyon értékelendő, hogy ilyen gondot és figyelmet fordít az abroncsokra! Én azonban azt gondolom, hogy egy 5-6 éves abroncs, ha egyébként a profilmélysége megfelelő még nem csere érett a kora miatt. A profilmélység pedig lehet még bőven jó, ha a leírt éves futásteljesítményt vesszük figyelembe, de ez méréssel egyértelműen eldönthető.
1. Nem javasolnám a téli abroncs használatát nyáron, mert azon túl, hogy intenzívebben kopik, hosszabb a fékútja és rosszabb a tapadása. stabilitása, mint a nyárinak.
2. Ha a maximális biztonságra törekszik (a soriból ez tűnik ki) és napi szinten szüksége van az autójára, akkor nem alternatíva a négyévszakos mintázat önnek véleményem szerint.
3. Én ezt a megoldást javaslom. De ahogy írtam, ha a profilmélysége még megfelelő, akkor a meglévő abroncsai elfuthatnak még egy, de akár két szezont is a koruk miatt.
4. Igen, érdemes dísztárcsával védeni az acélfelnit. A felverődő só, a latyak, a padka mind "kikezdi" a vasfelni fényezését, így az hamarabb indul rozsdásodásnak is. Egy szép lemezfelni az autó megjelenését is emeli, ez sem utolsó szempont szerintem. Nagyon változó, a használattól, tárolástól nagyban függ, hogy a lemezfelni meddig bírja. Valamint ha időnként felújítja, szinte "örök életű" is lehet akár.
Üdv, Gumidoki