Terhelés és guminyomás
Kedves Gumidoktor!
Tankoláskor nézegettem, hogy az autómon (Octavia) teljes terheléshez jóval nagyobb nyomást ír elő a plakett (hátsó kerékre 2.5 helyett 3.2) mint szóló vezetéshez. Kérdésem, hogy mi ennek az oka (mi történik, ha nem figyelek oda és nem fújok rá amikor beülünk 5-en az autóba), és hogy mikor fontos erre odafigyelni: inkább a terhelés fontos (hozok annyi járólapot az 10km-re lévő OBI-ból, amennyit be merek rakni), vagy a távolság (lemegy Horvátországba a család jól, de nem extrém megrakott autóval).
köszi, Tivadar
Kedves Tivadar,
A terhelés és a távolság is fontos, azaz a kettő együtt érdekes igazán. Az abroncsok akár rövidebb távon is károsodhatnak extrém terhelés miatt bekövetkező lapos futás miatt, de hosszú távon mindenképp. Arról nem beszélve, hogy az autó stabilitása jelentősen csökken, ha nem a terheléshez állítja be a gumik nyomását.
Hosszabb távon ráadásul egy túl kevés nyomás miatt laposabb abroncs jól mérhető fogyasztásnövekedést is generál. Azaz tanulságként leszűrhetjük, hogy érdemes és célszerű a biztonságot és a költségeket szem előtt tartva az autógyártó által előírt nyomásértékeket használni a terhelés függvényében.
Üdv, Gumidoki