Repedések a gumin - tényleg probléma?
Tisztelt Gumidoktor!
Éppen nézem a MűhelyPRN 71. epizódját. A szervizvezető kifogásolja a repedezett gumikat.
Kb. 10 éves autós pályafutásom során 7 szett gumival volt dolgom 155/70R13, 185/65R15 és 205/55R16 méretekben. Volt közte Continental, Hankook, német futózott, ukrán, stb. Idővel mindegyiken megjelentek repedések, egyetlen kivételtől eltekintve soha nem adódott belőle érezhető problémám.
Az egyik szett 185/65R15 újonnan vásárolt, németországi, TÜV elismeréssel bíró, futózott téli gumi volt. Extrém télies környezetbe javasolják. Én egyszer száraz (valóban német) autópályán hajtottam meg 175 km/h-val. A hajtott kerekeken egyből repedések keletkeztek a bordák tövében, "keresztirányban". A hátsók ugyanígy viselkedtek, amikor előre kerülve meghajtottam őket. Viszont az évek során a repedések nem okoztak semmiféle érezhető problémát.
Az egyetlen problémás eset egy pusztán hat éves 205/55R16 Pirelli szett volt. Annál hosszú, széles hosszanti repedések jelentek meg. Szálszakadás történhetett legalább 2 abroncsban, elkezdtek szétnyílni.
Tudomásom szerint az abroncs integritását nem a látható külső gumiréteg adja, hanem a belső rétegek. Így a repedéseket ebben az esetben sem a probléma forrásának tekintem, hanem pusztán a probléma jelének. Azért írok, mert már sok gumiszerelőtől megkaptam, hogy a repedezett futófelületű és / vagy oldalú gumiabroncs "rossz", de nem értem a műszaki hátterét.
Szeretnék tiszta vizet "kapni" a pohárba.
Tényleg problémás műszakilag vagy csak városi (autószerelői) legenda?
Ha problémás: miért? Pusztán tapadási problémát okoz vagy az abroncs szerkezeti egységét veszélyezteti? (Azt nyilván belátom, hogy ha repedésbe talál bele egy kósza facsavar, akkor mélyebbre tud hatolni, mintha a mintába talált volna.)
Köszönettel: Zsolt
Kedves Zsolt,
Azt leszögezhetjük, hogy az autózásban, a közlekedésben az egyik legfontosabb alapelv a biztonságra való törekvés. Márpedig egy repedezett abroncs nem kelt túl nagy biztonságérzetet, ha ránéz az ember.
Az is egyértelmű, hogy nem mindegy, hogy egy abroncson milyen irányú, mélységű, sűrűségű és lokációjú repedések jelennek meg.
Az sem mindegy, hogy ezek oka mi; gyártási hiba, használatból eredő anomália, sérülés, öregedés?
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy repedés és repedés között is rengeteg különbség lehet és van, így az abroncs biztonságára, használhatóságára is merőben más és más a kihatásuk.
Ám itt kell visszakanyarodjunk az első mondatomhoz! Az emberek zöme nem műszaki szakember, pláne nem gumimérnök. Így egyszerűbb és főleg biztonságosabb azt kijelenteni, hogy a láthatóan repedezett abroncsok általánosan nem alkalmasak a biztonságos közlekedésre.
Ettől még lehet, hogy tízből hét igen, de a kockázatok minimalizálása érdekében azt kell mondani, hogy cseréljük le inkább mind a tizet, ha érti, mire gondolok. Én - gumis szakemberként - így látom ezt a dolgot... és helyesnek is tartom.
Üdv, Gumidoki