Eltérő gyártmányú gumik egy tengelyen
T. Gumidoki!
A kérdés egyszerű: szabad-e ilyet a jogszabályok szerint (azt most hagyjuk, hogy mennyire jó ötlet, mert nagyon nem az).
A rendelet ennyit mond: (5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin, az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.
Ezeknek a feltételeknek egy azonos méretű, szerkezetű (radiál), terhelési indexű és jellegű (pl. nyári) gumi két különböző gyártótól, két különböző mintázattal pont eleget tesz, nincs több feltétel.
De akkor a vizsgán miért dobják ki az embert, ha kétféle gumival viszi oda az autóját? Megkérdeztem egy vizsgabiztost, magabiztosan állította, hogy ilyet tilos és azonnal vizsga bukó, de semmilyen jogszabályi, rendeleti hivatkozással nem tudta alátámasztani az állítását.
Esetleg Autójogász kollégát is meg lehetne erről kérdezni, hogy a fenti KÖHÉM rendelet jogi nyelven megfogalmazva (értsd: közérthetetlenül) tartalmaz ilyen mértékű tiltást, ill. előír ilyen mértékű azonosságot a két keréken lévő gumik között?
Üdvözlettel: Endre
Kedves Endre,
Megadta a választ saját kérdésére. Nem véletlenül nem tudta alátámasztani hivatalos érvekkel álláspontját vizsgabiztosunk, ugyanis nem tiltja jelenleg semmilyen jogszabály azt, hogy egy tengelyen eltérő gyártmányú gumiabroncsot használjunk. Azok szerkezete, jellege (téli, nyári stb.), mérete nem térhet el egymástól, de mintázata igen.
Én természetesen ezzel abszolút nem értek egyet, de attól még ez így van, sajnos ez a helyzet. Hiszen műszaki szempontból könnyedén indokolható, hogy miért - adott esetben - veszélyes és aggályos ez a felállás. Soraiból az tűnik ki, hogy ezzel ön is kiválóan tisztában van. Faramuci, változtatást, pontosítást igénylő szabályozás ez.
Üdv, Gumidoki