Tekintsük-e szentírásnak a gumiteszteket?
Tisztelt Gumidoktor!
Mindig is nagy kíváncsisággal (de a hírhedt dízel- és egyéb botrányok után már erős kétkedéssel) olvasom a német ADAC gumitesztjeit. Mivel itt, a Totalcaron szentírásszerűen van belinkelve félévente az aktuális gumis felhozatal, ezért bátorkodom a személyes és hosszú évek tapasztalatait megosztani, ami talán továbbgondolásra adhat támpontot a gyanútlan vásárlóknak, illetve kérem, hogy cáfolja, erősítse, vagy egészítse ki a a véleményemet.
1. tapasztalás: mivel minden összehasonlító tesztben a Continental minimum dobogós, így egy ilyen márkájút nyári szettet (Continental Premium Contact 205/55 R16 91H) vettem még öt évvel ezelőtt az akkori autómra (VW Golf). Három év múlva a kopásjelzőig lekopott, pedig évente nem tettem meg 10 ezer kilométert sem. Igaz, mindegyik teszt kiemeli, hogy a Continental abroncsai „viszonylag” gyorsan kopnak, de ez már extremitás, nemde? Szerintem egy nyári szett tartson már ki minimum hat évig, vagy tovább.
2. tapasztalás: egy éve vettük meg a családi egyterűnket használtan, ezen akkor a DOT szám alapján féléves Continental All Season Contact 185/65 R15 92T jelzésű négy évszakos gumiabroncs volt. Érthető okokból nem cserélgettem azóta, viszont azt tapasztaltam, hogy erősen elkopott az első tengelyen az abroncs két széle, csak pár nanomilliméter(!) választja el a kopásjelzőtől. Ugye ilyenkor tankönyvszerűen azt lehetne rávágni, hogy biztos alacsony volt a guminyomás, de nem, mert öreg motorosként én minden hónapban ellenőriztem, és az a gyári értéken volt mindig is. Ekkor elkezdtem „magánnyomozni", először is elmentem futóműveshez, ő mindent rendben talált. Majd fogtam magam, és megcseréltem a két tengelyen lévő abroncsokat, majd egy hónap elteltével azt tapasztaltam, hogy elöl megint elkezdte megenni az abroncsok két szélét a sok kilométer. Hozzá kell tennem, hogy fiatal korom ellenére elég nagypapásan vezetek (hogy is tennék három kisgyermekkel a hátam mögött). Végső megkeseredettségemben elkezdtem nézegetni az ilyen típusú, márkájú és méretű gumiabroncsokat a mélygarázsban, hipermarket parkolóban és egyéb helyeken, és azt tapasztaltam, hogy nem vagyok egyedül a problémámmal. Az összes (!) ilyen guminál azt lehetett észrevenni, hogy a két oldal (főleg a külső) kifejezetten jobban kopott, mint a futófelület középső része.
Kérdésem az lenne, hogy ezek után van-e valami értelme és komolysága ezeknek a teszteknek? (Itt kifejezetten a kopásra, mint kategóriára gondolok, amely teszttől függően általában 20%-ot ad a végső verdiktbe.) Mind a két a Continental abroncs a maga kategóriájában (utána lehet nézni) „nagyon ajánlott” kategóriás, de az egyik 3, a másik 1,5 év múlva kukaérett. Az én véleményem az, hogy az a gumi, ami ilyen hamar erodálódik, azt nem, hogy nagyon ajánlani kell, hanem kitiltani az utakról, mert ez egy burkolt és aljas átverés része.
Önnek mi erről a véleménye?
Tisztelettel,
Mihály
Kedves Mihály,
Köszönöm elgondolkodtató sorait!
Anélkül, hogy a Conti termékeit minősíteném, hadd írjam le gondolataimat általában a gumiabroncstesztekkel kapcsolatban.
Én mindig azt vallottam, hogy ezek az összehasonlítások irányadónak esetleg jók, de minden esetben fenntartásokkal kezelendők. Ennek több oka van. Egyik az, hogy egy ilyen teszt létrejöttét elég komoly háttérmunka előzi meg, ami - illetve maga a lebonyolítás is - nem kis költségvetéssel jár. Ezeket pedig sok esetben kimondva, vagy kimondatlanul "szponzorok" vállalják át teszthelyszín, járművek, szerelési költségek, műszerek, sőt termékek biztosításával. Innentől kezdve pedig a függetlenség erősen megkérdőjelezhető. A másik ok, hogy sokszor nem konkurens termékeket hasonlítanak össze, vagy olyan mintázatokat hagynak ki az összehasonlításból, aminek nagyon is ott lenne a helye. Arra gondolok itt, hogy egyik gyártó a tesztben egy kifutó termékkel szerepel, másik meg egy vadiúj fejlesztéssel. Illetve az sem korrekt, hogy budget terméket hasonlítunk prémiummal. Vagy éppen egy adott szegmens markáns képviselője kimarad a tesztből, hogy a többi is "labdába rúghasson".
De ha minden eddigi aggály éppen nem is állja meg a helyét, akkor is egy adott autón, adott körülmények (időjárás, útfelület minősége, stb...) között megállapított sorrendet látunk. Ha nekünk épp egy más hajtásláncú és felépítésű, eltérő gumiméretet használó autónk van, azon nagy valószínűséggel más rangsor alakulna ki. A kopás intenzitását sem mérik, hiszen nem koptatják el a tesztben az abroncsokat. A futásteljesítményt különböző algoritmusok segítségével becsülik meg. Márpedig ismerünk olyan mintázatokat, amelyek eleinte gyorsabban kopnak, aztán ez a használat során lassul valamelyest, vagy éppen fordítva. Aztán szerezhetünk tapasztalatot olyan termékekkel, amelyek hiába nem kopnak el hamar, de két szezon után megkeményednek és jelentősen veszítenek tapadási, rugalmassági tulajdonságaikból.
Végül még annyit, hogy láttam teszteket, amelyek előszűrése a gumin látható EU-matrica volt. Nos, az EU-s abroncscímke sem alkalmas egzakt összehasonlításra, hiszen az abroncsnak csak pár - kétségtelenül fontos - tulajdonságát emelik ki a majd kétszázból. Ráadásul minden gyártó maga kategorizálja be a saját termékeit, nem egy független testület mérési eredményei alapján kerülnek fel a gumikra. Azt is tudjuk, hogy egyes - főleg távol-keleti - gyártók kifejezetten a "címkére fejlesztenek", innentől kezdve pedig megkérdőjelezhető az egész értelme.
Összefoglalva tehát én azt gondolom, hogy a gumiabroncstesztek szentírásként semmiképpen nem értelmezhetők, de egynek elmennek a sok egyéb forrásból származó információ között. Azaz vásárláskor csak és kizárólag teszteredmények alapján dönteni kockázatos. Majdnem azt írtam, butaság... (o:
Üdv, Gumidoki

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
