Négyévszakos gumit télre

2023.07.23. 11:59

Tisztelt Gumidoki!

A cím szerinti cikkben lévő problémát szeretném árnyalni. Én már eljutottam a kérdező ötlete szerinti elhatározáshoz. Ami elvezetett oda, az egyszer az, hogy ugye elég enyhék mostanában a telek. Másszor hosszú az átmeneti időszak. A négyévszakos meg igazából tavaszi-őszi gumi. Hiszen a téli, nyári között van, akár az előző két évszak. A tavasz, meg az ősz pedig az év felét lefedi. Én mindennap korán járok dolgozni az autóval. Amikor sűrűn van ilyenkor hideg, nedves útfelület. Amin biztonságosabbnak érzem a téligumit. Viszont hazafelé napközben meg elég meleg van, amikor csak feleslegesen kopna a téli. Meg estére megint lehűlik a levegő.

Ilyenkor jön a tépelődés, hogy ezekre a hónapokra mit használjak? Néha úgy tűnik, már mehetne a téli, azután megint melegszik az idő. Tavasszal meg, hogy felrakjam már a nyárit? De sokáig van visszahűlés, akár extrém márciusi, de még áprilisi havazás is. Így eljutottam oda, hogy az enyhe telek miatt akár a négyévszakos is elég lenne télre, de ha úgyis lenne keret a télire, akkor lényegében a négyévszakost három évszakosként használnám. Így az átmeneti időszakokat is lefedem vele, nincsen huzavona, cseréljek már, ne cseréljek? A nappali melegben is jó, meg az esti, reggeli hidegben is. Persze, sűrűbben cserélődne a négyévszakos, de ritkábban a nyári, ami átlagban majdnem ugyanott van. Viszont az év nagy részében biztonságosan autózom, nincsen az, hogy reggel kockáztatok a nyárival, meg a beugró hideg nappalokon. A négyévszakossá enyhített téligumi meg még télen is eléggé jó még.

Harmadszor már néhány éves négyévszakossal vett német autóval húztam le az elmúlt két évet, ami megfelelt három évszakban, csak nyáron volt rossz, hogy nem tudok vele a megszokott kanyartempómban autózni. Így csak erre az időszakra vennék nyárit, a többi háromban gond nélkül autózok a négyévszakossal. Tavasszal, ősszel nincsen tépelődés hogy melegben nyírom a télit, vagy hidegben kockáztatok a nyárival.Most már megvettem az új négyévszakosakat, és majd nyárra jöhet a másik.

Üdv! Chris

Kedves Chris!

Szerintem kicsit túlbonyolítja a dolgot... :o) A négyévszakost ugyanis egész éves használatra fejlesztik, nem három évszakra. Persze nyilván enne megfelelően kompromisszumokkal működik, de azokkal egészen jól. Én értem és megértem amit ír, ha önnek ez vált be, semmi akadálya, hogy ezután is így variálja a gumihasználatát. Azonban nem írt arról semmit, hogy mennyit megy valójában egy évben és azt milyen jellegű utakon teszi meg.

Mert a négyévszakos mintázat főleg akkor működik, ha nem sokat megy éves szinten az autóval, azaz max. 8-10 ezer kilométert. Ha - mondjuk - 30 ezret fut, az már sok autópályázást és hosszabb utakat feltételez, amire már az egész éves abroncsok csak nagyon korlátozottan, de leginkább nem alkalmasak. Szóval van mérlegelni való, hogy eljussunk a jó döntéshez és megelőzzük a bosszankodást, amit egy rossz abroncsválasztás jelent.

Üdv, Gumidoki