A nyári gumit tévedésből legyárthatják a téli anyagával?

2024.06.13. 05:58

Tisztelt gumidoktor!

Idén egyszerre cseréltem le a 9 éves téli, és nyári gumikat Suzuki SCross autómon. Mindkettő 205 60 R16 meretű.

A téli: Continental WinterContact TS870 P DOT: 2023.12.hét

A nyári: Continental EcoContact 6 DOT: 2024.9.hét Mindkettő 92 H indexű.

Azt tapasztaltam, hogy a nyári gumi anyaga puhább mint a télié, amit igazol, hogy meleg aszfalton sportosabb kanyarvételnél (1000 km megtétele után tehát sejthetően a futómű geometriához nagyjából bekopott gumi) nyúlósabban téligumisan viselkedik, mint a 9 éves gyári szerelésű Yokohama, amivel nagyon elégedett voltam ilyen téren. (Bőven volt még borda mélysége, a kora miatt cseréltem le)

Felmerült bennem a kérdés, hogy a gumi gyártásakor a nyári gumit tévedésből legyárthatják a téli anyagával?

Régen az ECO gumik anyaga keményebb volt,most ez nagyon puha. Kb egy új radír gumihoz tudnám hasonlítani, és a nyári mintázat szélesebb bordázatát arányaiban könnyebb ujjal deformálni mint a téli gumi szegmensekből álló kisebb bordáit. A guminyomás ugyan az mint a régi gumiknál, rendellenes viselkedést, kopást, deformációt nem tapasztaltam.

Amúgy maximálisan elegedett vagyok mindkét gumival minden útviszony, és menetdinamiaki körülmény mellett, ezt a nyúlósságot kivéve.

Kiegészítés: Vészfekezést nem próbáltam, de dinamikus, sportosabb fékezésnél nincs negatív tapasztalat a gumival. (Nyilván ez szubjektív amatőr megfigyelés) Valaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel! Péter

Kedves Péter!

Kezdem azzal, hogy elképzelhetetlennek tartom, amit leír, miszerint a mai ellenőrzési és minőségbiztosítási rendszer mellett ez a keverékcsere bekövetkezzen, pláne egy prémiumgyártó esetében.

Az, hogy hogyan viselkedik egy abroncs, nagyon sok egyéb paraméterből következik, amiből csak egyik a futófelületi keverék. Befolyásoló tényező ebben a szerkezet kialakítása, felépítése, a profilalak, a peremek kialakítása és nem utolsó sorban a nyomásérték, ami az abroncsban mérhető.

A Continental EcoContactja eleve egy viszonylag filigrán szerkezetű - ahogy a neve is mutatja - eco-irányultságú abroncs. Teljesen másképp viselkedik, mint egy sportosabb hangolású termék, akár ugyanabban a méretben összehasonlítva.

Az abroncsok öregedése általában együtt jár a környezettel közvetlenül érintkező gumielemeinek a felkeményedésével, amibe nyilván a futófelület is beletartozik. Szóval vannak és lehetnek jelentős különbségek abroncs és abroncs között, amelyek az idő múlásával és a használattal tovább nőhetnek adott esetben.

Üdv, Gumidoki .