Villanyautóra való gumit tehetek izomautóra?
Tisztelt Gumidoktor!
Mostanában egyre több oldalon jön velem szembe elektromos autókra tervezett gumiabroncs. Írják, hogy az elektromos autók jellemzően magasabb tömege miatt ezen abroncsok oldalfala merevebb, ami jobb oldalirányú tartást biztosít, illetve a villanymotorok hatalmas nyomatékát is jobban át tudják adni az aszfaltnak az alkalmazott speciális keverék okán.
Az lenne a kérdésem, hogy ezek a gumik alkalmasak lennének egy muscle car gumijának, tekintve, hogy a tömeg itt is jelentős (1800 kg körül), a nyomaték szintén számottevő, 650 nm, a teljesítmény is 500 lóerő feletti, hátsó keréken? Ennél a szegmensnél sem hátrány a jó oldaltartás (nagy sebességű kanyarodás), vagy a jó tapadás (pl. álló helyzetből padlógázas kigyorsítás). Valami azt súgja, hogy bár a követelmények hasonlóak, vagy azonosak, nem ilyen egyszerű a dolog. Van egyéb különbség is, amiről nem szól a fáma?
Tisztelettel: Zsolt
Kedves Zsolt!
Alapvetően négy pontban foglalható össze az EV-autók speciális abroncsigénye:
- relatív nagy tömeg, ami erősített szerkezetet kíván, ami ugyanakkor filigrán és nem nagy tömegű
- kis gördülési ellenállás, hogy a hatótávot ezzel is segítsük
- azonnal jelentkező nagy nyomaték, amit útra kellene vinni, ráadásul mindezt úgy, hogy ne fogyjon el a abroncs hatezer kilométer alatt
- alacsony zajszint, hisz az EV autókban nem nagyon hallunk mást, mint a szél- és gördülési zajt. Utóbbit jó abroncsokkal tudjuk mérsékelni.
Nagyjából ön is ezeket írta le. Hál'istennek az abroncsipar ma ott tart, hogy bizonyos gyártók már képesek megoldani ezeket a kihívásokat és olyan termékekkel előállni, ami egy elektronos autón is megállja teljes értékűen a helyét. Ami megfelel EV-járművekre, sőt speciálisan őket célozva fejlesztődik, az miért ne működhetne hagyományos, belső égésű hajtáslánccal rendelkező autón, akár nagyon erősön is. Itt van például a Pirelli P-Zero E nevezetű vadiúj UHP (ultra-high performance - kiemelkedően magas teljesítményű) terméke, ami abszolút működhet akár egy musclecar-on is. ;o) Ám lehet, hogy oda felesleges a tudásának egy része... Mert persze van sok nem EV-t célzó, hagyományos abroncsmintázat, ami ugyanúgy alkalmas lehet erre a célra... :o)
Üdv, Gumidoki