Kiszedetné a rendőr a xenont
Tisztelt Kütyüdoktor!
Olyan információt szeretnék megtudni, hogy ha már árusítják itthon az utólagos xenon rendszeretek, gondoltam, hogy én is veszek egyet, mégpedig bixenont vettem! Fényszórómagasság-állításom természetesen van, viszont se fényszórómosóm, se automatikus fényerő/szintszabályozó nincs! Jah és így ment át a műszaki vizsgán az autó, mert nem tudtam róla, hogy ezek kellenek bele és simán otthagytam az autót, de nem szóltak, hogy gond lenne, hanem utána, amikor a rendőr megállított és kérte, hogy szedjem ki, különben a forgalmi bevonására kerül sor! Szeretnék felvilágosítást kapni, hogy milyen esetben használhatok xenont? Illetve ha ez így van, ahogy a rendőr elmondta, akkor miért árusítják ezeket úgy, hogy bármilyen autóba be lehet rakni? Mert én is direkt megkérdeztem, hogy az én autómba berakhatom-e!? Természetesen igent mondtak! Én hülye meg nem a legolcsóbbat vettem meg!
Válaszát előre is köszönöm!
Természetesen lehet árusítani a xenont, hiszen (a legtöbb márka) rendelkezik a forgalmazáshoz szükséges engedéllyel, bevizsgálással (E,e,Ce). A xenonkereskedők elméletileg azon autóstársainkat célozzák meg, akiknek autója gyárilag is xenonizzóval rendelkezik és egy hiba esetén nem szeretnék kifizetni a gyári szett árát, inkább az utángyártott, kedvezőbb árfekvésű termék mellett döntenek.
Az már más kérdés, hogy olyan autóba is beépítésre kerül, amely autó nem alkalmas xenon fogadására. Ez az autó tulajdonosának döntése, körültekintésének hiánya és a forgalmazó hibás, nem megfelelő tájékoztatásának eredménye. A kezdetek kezdetén mi is forgalmaztunk xenont, de honlapunkon és a garanciajegyen feltüntettük ezt az információt. Előkotortam a mentéseim közül, a hivatkozásra kattintva olvashatod – http://www.duett.hu/xenon.doc –, ez a Közlekedési Főfelügyelet válasza kérdésünkre, miszerint szabad-e, és milyen autóba szabad xenont beépíteni.
Természetes, hogy a műszaki vizsgán észre kellett volna vennie a vizsgáztatónak a hibát, van ilyen, elnézte. A rend őre helyesen járt el, és korrekt volt, ha csak figyelmeztetett és nem azonnal büntetett.
Saját véleményem szerint is hibás döntés xenont szereltetni arra nem alkalmas gépkocsiba vagy motorkerékpárba. Igaz, hogy jobban látunk, de roppant módon zavarjuk és elvakítjuk vele autóstársainkat, ami komolyabb veszélyforrás, mint az esetlegesen gyengébb gyári világításunk. A hagyományos izzóra tervezett lámpa xenonizzóval egészen más vetülést produkál, ezt mindenki ellenőrizheti egy fehér falra világítva, amin a xenon tuning eredményeképpen egy egész más fényjelenség jelenik meg, szétszórt pontokkal, foltokkal, nem a jól megszokott, vízszintes, tört vonal. Ezek a szétszórt foltok, a beállítatlanság (beállíthatatlanság) és a magasabb fényerő vakítja el a szembe jövő autóst, illetve az előttünk haladót. Esőben az utólagos xenon, mivel nem termel annyi hőt, nem szárítja le a lámpaburáról a vizet, amin a kis vízcseppek lencseként összevissza vetítik a fényt, ezzel ismét zavaró színfoltjai leszünk a közlekedésnek.
Visszatérve, hogy miért árusítják a xenont? – azon autósoknak, akik a gyárilag xenonnal szerelt autójukba szeretnék kicserélni az izzót vagy talán az egész rendszert egy hiba esetén, olcsóbban.