2011.06.15. 12:31

Tisztelt Kütyüdoktor!

Motoromba szeretnék riasztót. Utána érdeklődve azt látom, hogy lehet 10 000 forintért és lehet 80 000 forintért is venni, például önöknél. Kérdésem az lenne, hogy mi a különbség oka?

Köszönettel, B. Bence

Kis helyesbítés, nálunk 60 000 Ft beépítve, de értem, nem ez volt a kérdés. Oldalunkon megpróbáltam pár jellemzőt kiemelni, hogy miknek kell megfelelnie egy motorkerékpár riasztónak, és ez az árkülönbözet oka.
A motor speciális esetnek számít, hiszen nincs hely, ahová eldugjuk a riasztót, ahol találunk, ott nem garantált az, hogy ne csorogjon rajta a víz, ha elkapja az eső. A motor általában sokat áll, nem használjuk minden nap, ezért fokozottan jelentkezik az akkumulátor lemerülésének problémája.
A motor riasztónak kis mérettel kell rendelkeznie, hogy elférjen az idom alatt. Vízvédettnek kell lennie, hiszen üzemszerű, hogy néha elázik. Ajánlatos, hogy legyen saját akkumulátora, mert sok motornál könnyen hozzáférhető a gyári akkumulátor, ezért sebezhető lenne a biztonsági rendszer. Mivel itt nincsenek ajtók, amiket védhetnénk, a motor esetében marad a kitámasztó figyelése és a dőlésérzékelés, tehát kell, hogy legyen benne dőlésérzékelő. No és a fogyasztás. A riasztó működéséhez energia szükséges, amit a gyári akkumulátor szolgáltat, ezzel nincs mit tenni, „enni kell”. A jó motorriasztó a bekapcsolás után egy bizonyos idő elteltével lekapcsolgatja funkcióit, úgymond elalszik. A Meta esetében 10 nap után az áramfelvétele közelít a nullához. Ebben a hibernált állapotban csak egy figyelő áramkör működik, ami riasztás esetén vagy, ha megnyomjuk a távkapcsolót, éleszti a teljes rendszert. Ebből mi használók csak annyit veszünk észre, hogy az ilyen kapcsoláskor kicsit lassabban reagál a rendszer.
Az olcsóbb típusok ezeknek a követelményeknek nem felelnek meg. Nem vízvédett, nem kicsi, nincs benne dőlésérzékelő (esetleg valami mechanikus megoldást tartalmaznak), és a fogyasztással sem törődnek. Nem állítom, hogy nem jók semmire! Vannak olyan motorkerékpárok, amelyeknél elhelyezhető a riasztó vízvédett térben. A dőlésérzékelőről is lemondhatunk, ha a kitámasztó kar figyelését elegendőnek ítéljük, és a riasztó fogyasztása sem probléma, ha mindennap használjuk a járművet.
Ezt az árkülönbséget tudásszint és műszaki tartalom indokolja, ez a választék, amiből mindenki kiválaszthatja a számára megfelelő készüléket. A mi palettánkon nem szerepelnek egyszerűbb készülékek, mi a megbízhatóságot tartjuk a legfontosabb paraméternek. Mindenki döntse el maga, hogy mennyit ér számára a motorkerékpárja, számolja ki, hogy egy átlagos robogó ára ma 500 000Ft és ennek 10%-a egy védelmi rendszer, ami persze nem 100%-os, de amit el lehet követni a biztonság érdekében, azt tudja.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu