Valami kinyomja a biztosítékot

2013.01.04. 10:26

Egy Suzuki Swift 1.3 sedan tulaja vagyok. Az autó 13 éves lesz, kb. 1 éve van nálam és a megvételt követően kinyomta a biztosítékot. Megcsináltuk, jó volt. Most újra kinyomta valahol, valamiért. Indítóztam és hallottam egy kattanást az indítást követően kb. 2-3 másodpercre. A belsőtér világítás elszállt, cd rádió elszállt, digitális óra időt nem mutat csak világít ahogy eddig is, csomagtér lámpa sötét! 15A biztosítéknál nyomja ki a szerelő szerint (nem autóvillamosági szerelő). Hol lehet a galiba? Merre keressünk? A kocsi indul, világít, indexel féklámpa ok, utastér ventilátor is jó, hála istennek! Mihamarabbi segítő válaszát lelkesen várom!

Köszönettel Robi

Nem egy típushiba, így nem tudok frappáns választ adni. Elsőként érdemes ott körülnézni, ahol már járt valaki. Ha nem gyári a rádió, én kihúznám és ellenőrizném a vezetékek épségét és a szigetelést. Lehet utólagos riasztó, aminek a vezetékei a hanyag beszerelés miatt összeérnek, vagy testre érnek. Lehet, hogy volt az autóba beépítve valami, például riasztó, immobiliser, erősítő. vagy bármi, amit az előző tulajdonos kiszereltetett és annak a maradék kábelei nincsenek rendesen leszigetelve. De lehet, hogy az autó sérült volt és a lakatos hagyott maga után megpörkölődött vezetékeket. Mindenesetre a 15A, az nem vicc, annak utána kell járni, hiszen ekkora árammal már fel lehet melegíteni egy gyári kábelt izzásig és leéghet az autó. Mindenképpen el kell vinni egy autóvillamossági szakemberhez, aki megkeresi a hibát. Nagyon fontos, hogy addig sem szabad a gyári értéknél nagyobb biztosítékot betenni a kiégett helyére! Nem ez a megoldás, de sokan megteszik, és hatalmas kárt okoznak.

Mivel az említett lámpák állandó áramon vannak, így az indítózáshoz szerintem csak annyi köze van a hibának, hogy az autó megmozdul. Egy ilyen hibát nagyon nehéz megtalálni, mert ahogy kiveszem szavaiból, nem mindig áll fenn, így marad a teljes ellenőrzés. Minden olyan részt meg kell nézni, aminek köze lehet ehhez az áramkörhöz. Egyenként a belsővilágítást, a rádiót, a szivargyújtót. Nagy segítség, ha a szerelő Suzuki specialista, mert neki van kapcsolási rajza az autóról és azon látszik, hogy a hibás áramkörön mik vannak, és amerre megy a vezetékezése. A kiégett biztosítéktól haladva szépen lassan és körültekintően meg kell vizsgálni mindent, addig is, ha tanácsolhatom, nem is kell másik biztosítékot betenni. Ami most nem működik, az nem létkérdés, így legalább megy az autó és egyben van, míg egy nagyobb zárlatnál ki is gyulladhat.

A megoldás egyszerű lesz, de az oda vezető út rögös.

Üdvözlettel, Kütyüdoki -www.duett.hu