Lopják az autót - ledugóznám
Tisztelt Kütyüdoktor!
A napokban el szerették volna tulajdonítani a gépkocsimat. Az utastérbe nem jutottak be, de a zárbetét elvitték. Mivel az autón van casco, így nem tudom, hogy mi lenne a helyes, biztonságos, és költségkímélő megoldás.
1. komplett zárbetét csere, új kulcsokkal, gyári állapot helyreállítása
2.zárdugózás (Eladásnál ez hátrányt jelenthet? Kiszedhető később?)
3.a meglévő kulcsokhoz legyártott zárbetét Köszönöm!
Üdvözlettel: László
A zárdugózást választanám, de erről a biztosítóval kell egyeztetni, lehetőleg írásban, aminek nyoma marad. A biztosító saját normái szerint értelmezi a kockázatviselést és egy későbbi esetleges problémánál jól jöhet a beleegyezése. A zárbetétet nem ok nélkül vitték el.
Ha a gyári kulcs alapján készíttet egy új betétet a hiányzó helyére, akkor azt nyitni fogja az a kulcs is, amit a lopott betét alapján gyártottak. Ez semmiképpen nem jó megoldás. Van olyan autó, amiben a zárbetét ugyan annyi lamellát tartalmaz, mint a gyújtáskapcsoló, annál az autónál a tolvaj kulcsával viheti a járművet. Persze nem minden autónál, hiszen többségében a gyújtáskapcsoló betétben több a lamella, így az ajtózárról készített kulcs meg sem moccan a gyújtáskapcsolóban.
Meg ott van még a gyári immobiliser, azt is át kellene hidalni, ami nem olyan nagy kihívás, de valamit azért véd. Ha a zárak szakértőit választja mindenképpen át kell kódolni az összes zárat és ez másik kulcsot jelent. Ez is lényegesen olcsóbb, mint egy gyári garnitúra és tökéletes lesz. A zárdugó a leg költségkímélőbb megoldás, ezen kívül elsődleges jelzés mindenkinek, hogy az autó nem védetlenül áll az utcán. Kipiszkálni, kifeszegetni talán lehet, de semmi értelme, mert mögötte nincs semmi olyan, amivel nyitható lenne az autó, hiszen a szerelés során minden kívülről hozzáférhető, nyitásra alkalmas dolgot eltávolítunk. Általában visszafordítható a folyamat.
A következő tulajdonos, ha úgy dönt, akkor visszaszereltetheti a zárakat, hiszen minden alkatrészt visszaadunk a tulajdonosnak. Több, mint húsz éve csinálunk ilyet, de még senki nem kérte, hogy szereljük vissza, mert ez nem hátrány, hanem előny egy autónál. Néhány autó esetében kifejezetten esztétikus a megoldás, mint pl. egy VW, ahol a hátsó kilincs takaró műanyagját pattintjuk az első kilincsre a dugózást eltakarván, így tökéletes gyári kinézetű lesz a jármű. Ez az én véleményem, ami nem biztos, hogy megegyezik a biztosítóéval, őt is meg kell kérdezni, mert a bajban ő fizet.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu