Utólagos kézigázra milyen szabályok vonatkoznak?
Utólagos kézigáz beszereléssel kapcsolatban érdeklõdnék, hogy van-e ezzel kapcsolatban valami szabályozás, esetleg tiltás? Huszonéves, jó mûszaki állapotú kisbuszba szerelném, mûszakilag abszolút korrekt megbízható módon. Tempomat túl drága az autó árához képest is, ez a megoldás kis költségből megoldható lenne korrekt módon. Tehát nem a kivitelezés megoldhatósága érdekel, hanem, hogy eleve tilos-e egy ilyen beavatkozás.
Köszönettel: Gergõ
Sajnos nem kaptam egyértelmû választ a megkérdezett vizsgaállomásoktól. Nekem ésszerûnek tûnik a tilos verzió, melynek annyi a magyarázata, hogy a kézigáz nem oldható automatikusan a tempomattal szemben. A tempomat kézzel, fékpedállal és kuplungpedállal oldódik, míg a gázpedál mechanikus húzása nem. Vészhelyzetben súlyosbítja a szituáció veszélyességét. Senki nem ellenõrzi és nem is keresi, hogy van-e ilyen az autóban, így akár be is szerelhetõ, de saját véleményem, hogy ne tegye. Hírtelen fékezéskor az autót még vinné tovább a manuálisan beállított gázpedál, ami jelentõsen csökkentené a fékezés hatásfokát. Persze erre mondhatjuk, hogy fékezéskor kiengedem, de erre biztosan nem lesz idõ. Ha fékezéskor a kuplungot is kinyomja, azt igen nagy fordulatszámmal értékelné a motor, ami csöppet sem tenne jót neki, valamint egy újabb ijedelmet okozna az amúgy is veszélyes szituációban. A vizsgaállomás nem tudja, nem is nézi. A KÖHÉM rendeletben nem találtam erre ráhúzható tiltást vagy engedélyt. A saját véleményem, hogy veszélyes.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu