Ritka az autóm, szóval ellopják?
Kedves Kütyüdoktor!
Most vettem egy új Infiniti Q30-at. Van benne gyári riasztó és immobiliser, de azt mondják, a gyári védelem nem mindig elegendő. Mit ajánl, van értelme plusz védelmet beszerelni? Az értékesítő szerint nincs, mert ritka az autó, és ezért nem könnyű alkatrészként eladni. A társasház kültéri parkolójában fog állni (Budapesten), amit kamerák pásztáznak, de mielőtt lett volna kamerarendszer, történtek lopások, igaz, azóta nem hallottam ilyenről.
Válaszát előre is köszönöm: Péter
Olyan értelmetlen autólopásokról hallottunk már, hogy én természetesen minden autótípusba ajánlom. Amikor védelmet választunk mindig az autóhasználatot és az ezzel járó kockázatot vesszük alapul, ez határozza meg a kívánt védelmi szintet. Ha az Ön autója védett helyen parkol nappal és este, akkor nem kell ágyúval lőni egy verébre. Felételezem, hogy a gyár is beépített valamit a járműbe, ez is lehet jó, de ezt kezeljük alapként, mert minden ugyanilyen autóban ugyanazt, ugyanoda és ugyanazon az elven működő eszközt tervezett, ami ellen fel lehet készülni.
A gyári rendszerek többsége támadhatók az autó diagnosztikai csatlakozóján keresztül is, szóval nem a mi országunkba szánták. A gyári védelemhez annyit tudunk hozzáadni, hogy a diagnosztikai csatlakozót megszakítjuk, hogy csak Ön tudja engedélyezni egy szervizelés során a külső csatlakozási lehetőséget.
Egyes autótípusok esetében a tolvaj cseréli a gyári komputert, azt az elektronikát, ami a biztonsági részt tartalmazza, így egy már áthidalt, feloldott elektronikát téve a helyére kikerüli a védelmet. Ez ellen is létezik megoldás, egy olyan védőburkolat, ami lezárja annak a lehetőségét, hogy a biztonságot nyújtó elektronikához vagy annak csatlakozójához illetéktelen hozzáférjen. A csatlakozó blokkolással és a védőpajzzsal kiegészítve a gyári megoldás is jó lehet. Ettől függetlenül én az utólagos eszközökben hiszek. Az utólagos, nem gyári védelemről nincs információ, nem lehet felkészülni rá, nem lehet tudni, hogy ki, milyen elven, hova szerelt és hol blokkolt bármit.
Olyan sok az ismeretlen, hogy egy egyszerűbb védelmi berendezés is felülmúlja az autó gyári rendszerét. Ha az autó olyan helyen parkol, ahonnan egy esetleges lopási kísérlet során Ön hallja a sziréna hangját, akkor legyen riasztó. A riasztó helyi figyelemfelkeltő hatása mellett természetesen blokkolja a jármű motorját is. Ha egy sziréna hiába hangoskodna, a kutya sem hallaná, akkor bízza az autót egy immobiliserre, de szolgáltatásai között legyen rablásgátlás funkció. Az immobiliser több, általában három ponton blokkolja a motort. A rablásgátló, lopási kísérletkor leállítja a járművet. Ha ajánlhatok, akkor META M43 közelítőkártyás immobiliser/rablásgátló a favorit. A rendszer élesítése és hatástalanítása egy 200Ft-os méretű kódkulccsal történik. Ha a kódkulcs az autónál van, megy az autó, ha eltávolodik, leáll az autó, ha nincs ott, nem is indul. Kényelmes a használata, csak a kódkulcsot kell zsebben tartani, mindemellett magas biztonságot nyújt a járműnek még akkor is, ha a kulcsait ellopják.
Mivel egy középszintű védelmi eszköz beszerelése nem jár számottevő anyagi befektetéssel és kezelése sem kényelmetlen, nem gondolom, hogy beszerelésén gondolkozni kell, hiszen ha soha nincs rá szükség az nem baj, de, ha egyszer mégis, akkor nagyon nagy szolgálatot tesz.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu