Rejtélyes akkumulátorlemerülés a Mondeónál

2018.07.31. 14:20

Üdvözlöm tisztelt Kütyüdoktor!

Akkumulátor lemerüléssel kapcsolatos kérdésem volna. Adott egy 2002-es évjáratú, 2.0 benzines, automata váltós, Ghia, kombi Ford Mondeo. Minden elektromos rendszer tökéletesen működik benne. Vadonatúj akkumulátor van benne. Autóvillamossági műszerésznél is járt már.

Mielőtt műszerészhez vittük volna, a következőket néztük át itthon: biztosítéktábla és biztosítékok rendberakása és megnézése, hogy nem kontakthibásak-e, ezt a műszerész is megnézte. Akkumulátor saruk ellenőrzése, nem oxidálódott, nem kontakthibás.

Nyugalmi állapotban, minden lekapcsolva, bezárva az áramfelvétel 0,08A ami pár perc elteltével kb. 10perc visszaesik 0,05és 0,02A közé. Ingadozik de nem megy feljebb. Jelenleg ki van kötve a rádió és a riasztó. A "jó hírben álló" autóvillamossági műszerésznél volt az autó több mint egy hétig, ezalatt ő további méréseket és szakadásvizsgálatot, töltésmérést és egyéb otthon nem elvégezhető méréseket hajtott végre és mindent rendben talált. Azt mondta, a kocsinak nincs semmi baja. Elhoztuk tőle az autót és másnapra lemerült az akkumulátor.

A méréseket teljesen 24h töltött végeztem itthon és a szerelő is. Az önindítóval korábban voltak problémák az ki lett cserélve vadonatújra. Biztosítékok rendben, kábelek rendben a szerelő szerint, rádió és riasztó kikötve. Az autó hétköznapi, rendeltetés szerű családi használatban van, vegyes távokon. Mi merítheti le az akkumulátort mégis?

Válaszát és ötleteit előre is köszönjük. Gábor

Ha az autó nyugalmi áramfelvétele 0,02A és a töltés 13,6V legalább, az akkumulátor új és napi szinten használja az autót, akkor nem fordul elő ilyen. A hiba valamelyik mérésben van elrejtve.

A leállított autón, ahogyan ön is írja, kis pihenés után kell mérni a nyugalmi áramfelvételt, de nekem ez az adat nagyon kicsinek tűnik, ennél azért többet fogyaszt az autó álló helyzetben, bár, ha mindent lekötöttek róla, valós is lehet.

A töltést járó motornál, megemelt fordulatszámon kell mérni, miközben fel van kapcsolva a világítás és a szellőzőventilátor legmagasabb fokozatba, hogy legyen terhelése a rendszernek mérés közben. Töltésmérésnél a műszert az akkumulátor sarujára tesszük közvetlenül, nem a csatlakozóra, így kapjuk pontosan azt az értéket, ami az akkumulátorhoz érkezik és nem maradhat benne a saru csatlakozásának kontakthibája. A pozitív és a negatív mérőzsinórt is a sarura tesszük. Sokan a negatívot a karosszériára vagy a motor fémrészére csatolják, ami valótlan eredményt adhat, ha a negatív oldalon kontakthiba van, pl. a motor vagy az akkumulátor testelésénél.

Testproblémát úgy mérünk, hogy a motor fémváza és az akkumulátor negatív saruja között feszültséget mérünk. Ha 1V-nál magasabb a feszültség, akkor a motor és az akkumulátor között átmeneti ellenállás van, ami lehet a motor és karosszéria, vagy a karosszéria és az akkumulátor átvezetésénél. Ha minden mérés azt igazolta, hogy minden jó, akkor csak az akkumulátor lehet hibás. minden elektromos szervizben van akkumulátor teszter.

Ez egy kis célműszer, ami meghatározza, jó közelítéssel, hogy az akkumulátor hány százalékos. Attól, hogy új, még lehet rossz, sőt ha teljesen lemerítette, a merítéstől tönkre is mehetett. Nincs ebben varázslat, akkumulátor, töltés és nyugalmi áramfelvétel, csak ennyi paraméter van a rendszerben. Mindezek mellett azt feltételeztem, hogy az autó napi használatban van és nem heti egy alkalommal rövid távon használják, mert az egy másik eset lenne.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu