2014.01.21. 14:56

Tisztelt Doktor Úr!

Egy '96-os, X16XEL motorkódú F Astrám van, kettős üzemmel. 2005-ben építették bele a gázt Dunakeszin. Akkor egy Tartarini rendszer került bele. 2012-ben ez lecserélődött egy AC-Stag 4 Plusra. 2011-ben egy hengerfej tömítés hiba miatt a hengerfejet felújíttattuk (síkköszörülés, szelepfészek marás, szelepek csiszolása). Ekkor azt mondta a munkát végző, hogy még kb. 100e km-en keresztül nem lesz gond a hengerfejre. Nos, ~2 hete, ~130e km után az autó elkezdett "háromhengerezni", gyors gyújtásteszt után, egy kompressziómérést követően, a hengerfejet lebontva ez a kép tárult elénk:

xwps
E hosszas bevezető után csak egy rövid kérdésem lenne: az ominózus szelep beégett? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Csaba!

Kedves Csaba!

A mellékelt képen az látszik, hogy az egyik szeleptányér egy darabja letört, továbbá nem kevés koksz lerakódás van a tányérok alján.

A klasszikus "beégés" nem ezt takarja. A kívánatosnál nagyobb hőterhelés hatására a szelepek elkezdenek " beverődni " a szelepfészekbe. Ennek hatására a szelep szár felőli oldalán folyamatosan csökken a mérhető szelephézag egészen addig, amíg el nem fogy. Ekkor a szelepek kitámasztanak, vagyis hézag hiányában felülnek a vezérműtengelyre illetve a himbára ( attól függ, milyen konstrukció ). Ennek hatására az adott szelep nem tud bezárni teljesen, egyenetlen járást okozva ezzel. Ez az első komoly tünet. Ha így tovább használjuk, a tömítetlen felületek mellett nagy sebességgel elszökő forró kipufogógáz elégeti a szelep záróéleit. Ezt hívjuk beégésnek, viszont az ön által küldött képeken nem látszik a szelepek másik oldala, ahol ez történik. A kialakult hiba ennek ellenére történhetett hibás gázbeállítások miatt, de ezt bizonyítani keserves feladat lenne.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu