A gázüzemű autók motorját "megeszi" a gáz?
Tisztelt LPG Doktor!
Autó váltás előtt állok és mivel legalább 4 évre tervezek, megfontolt döntést szeretnék hozni. Autózási szokásaimnak egy diesel vagy egy benzin-gazos autót tudnék elképzelni, és el is kezdtem informálódni. Mind a két változatnál hallok hideget-meleget, de arról az állításról kérném ki a véleményét, amit egy autószerelő mondott: miszerint ő azt tapasztalta, hogy a gázüzemű autók motorját "megeszi" a gaz.
Arra az elméletre alapozza ezt, hogy míg a folyékony üzemanyag nem csak keni, hűti is a motor egyes alkatrészei, addig a gaznál ez nem történik meg. Úgy is kérdezhetném, hogy egy 80 ezer kilométeres gázos üzem miként befolyásolja a motor egyes részeinek állapotát? Ha valóban kevésbé hűti a gaz, mely alkatrészek karosodhatnak?
Köszönettel: János
Kedves János!
A folyékony üzemanyag nem ken semmit. A hűtés részben igaz, de ez főleg versenytechnikánál érvényesül, utcai autó nem igényli a hűtést sem. Ezen túl itt sem szó szerint a benzin hűt, hanem a dús keverék hőmérséklet csökkentő hatása érvényesül.
A kipufogógáz extrém magas hőmérséklete kárt tehet a kipufogó szelepekben, viszont önmagában a gáz nem okoz ilyen mértékű hőmérséklet emelkedést. A szegény keverékes üzemmód hatása az, ami a valós veszélyforrás. Ha a rendszer helytelenül van programozva és emiatt szegény keverékkel jár a motor nagy terhelésen, megtörténik a baj. Ilyenkor ez a termikus többlet terhelés hozzáadódik az LPG egyébként is magasabb (+120 fok Celsius ) égéshőjéhez, ami együttesen már sok lehet a szelepeknek. Körültekintő és lelkiismeretes beépítés, és szükség esetén a szelephézagok rendszeres ellenőrzése a megoldás.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu