A gázosítás városi legendái
Jó napot!
Le a kalappal a poszt vezetéséhez és hozzá a türelemhez. Új „használt” autó vásárlása előtt állok. Most egy '99-es Corolla-t hajtok, és az új autó, ami belefér, az is 10 év körüli. Egyre jobban szimpatizálok a leendő autó gázosra alakításával. Végigolvastam szinte az összes kérdést, amely megfordult, igaz, a hibafeltárásos kérdéseket átugrottam. Így végül a főbb kérdéseim egy részére fényderült. Viszont van pár kérdésem, amelyre nem találtam választ. Ezek inkább hosszútávú használattal kapcsolatos kérdések lennének.
- Nem tudom, hogy erre a kérdésre kaphatnék-e egy objektív választ, de mennyire lehet mellényúlni a telepítendő rendszerekkel, nagy a szórás, vagy azt lehet mondani, hogy már kiforrott technológiák találhatóak az élmezőnyben? Vannak olyan kimondott motortípusok/autómárkák, melyek kimagaslóan jól működnek bizonyos rendszerrel. Itt azért nem arra gondolok, hogy más rendszerekkel nem lenne jó, hanem, hogy 1-2 rendszer adott autótípussal ad valamiféle pluszt.
- Napjainkban hogy áll a közvetlen befecskendezéses rendszerek gázosítása? A technológia kiforrottnak mondható, vagy azért még elmarad a társaitól? Közvetlen befecskendezéses rendszerű gázos autóból fordul meg önöknél, van már azért a műhelyeknek tapasztalata ilyen téren?
- Az autó LPG-vel, ha jól olvastam, körülbelül 120 Celsius-fokkal magasabb hővel ég el az égéstérben. Ezt a plusz hőt a hűtőrendszer kezeli, viszont ez vezethet a hűtőkör valamely alkatrészeinek a korábbi tönkremeneteléhez? Vagy azért ennyi többlet van az autókban belekalkulálva egy 40 Celsius-fok melegben történő dugóban való araszolást is?
- Ugyanígy a hőfokhoz társul a másik kérdésem, hogy a motortér LPG-használat mellet szignifikánsan mekkora plusz hőtöbbletet kap így? Illetve a motorblokk külső hőmérséklete magasabb lesz? És ha igen, a motor és a körülötte található kábelezések (kábelkorbács), műanyag elemek, gumicsövek ezt a hőtöbbletet el tudják viselni, vagy ezen alkatrészek hamarabb tönkremenetelével járnak? Itt végül is arra gondolnék, hogy az autó 10 éves és 20 éves korára kábelkorbácsot kell cserélni, mert a kábelek szigetelése teljesen rugalmatlan és töredezett lett.
- A következő kérdésem, ha veszünk egy olyan autót, amelyben például a motor túl kicsi olajáteresztő furatokat kapott, ami könnyen tud eltömődni, ami miatt eszi az motorolajat. Ha ilyen motorral szerelt az autó, de a motor átesett egy generálon, vagyis jó állapotnak örvend, akkor az LPG-vel való üzeme során, a nagyobb hőterhelés miatt ezen furatok folyamatosan tisztulhatnak, kisebb az esélye a furatok eltömődésének?
- Szmogriadó esetén milyen szabályozások vonatkoznak a gázüzemű autókra?
- Ha nem a pótkerék helyére akarja valaki beépíteni a tartályt, mert például nagyobb tartályt szeretne, akkor milyen lehetőségei vannak? Mekkora tartályméretek jöhetnek szóba?
- A YouTube-on találtam egy MOL által támogatott LPG-promóciós videót, ennek a negyedik részében megemlítik, hogy a tiltás ellenére be lehet hajtani olyan garázsokba, ahol fel van tüntetve, hogy nem lehet behajtani. Persze azok hajthatnak be, akik 2003 utáni, biztonsági szeleppel ellátott LPG-vel járnak. Elmondható, hogy nagy plázák, bevásárló központok mélygarázsába be lehet hajtani, vagy azért itt hozhatnak nyugodtan tiltást ezzel kapcsolatban? Olyannal találkozhatok, hogy a tiltást jelző felület kinézete is arra enged következtetni, hogy már 30 éve ott lóg, akkor érdemes figyelmen kívül hagyni, vagy azért inkább ne hajtsunk be ilyen helyre?
- Mélygarázs esetén, kell bármiféle igazolásnak kéznél lennie, hogy van biztonsági szelep az autón?
- LPG alkalmazása mellett van bármiféle jelentősége annak, ha például az autóban lemerül az akkumulátor? Ilyenkor a gázrendszer vezérlőjét szervizben újra kell programozni, vagy esetleg szükséges bármiféle lépéseket tenni, hogy az autó tökéletesen működjön gázzal és benzinnel is, töltés/akkumulátor csere után?
- Ha utólagos LPG-gázszettel szerelt az autó, van lehetőség a szett eltávolítására és az autó visszaalakítására? Ennek mekkora anyagi költsége van, illetve milyen ügyintézés szükséges hozzá?
- Valahol olvastam, vagy hallottam, hogy gázzal nagyobb terhelést kapnak a trafók. Ez igaz lenne, vagy megint csak városi legendáról beszélünk? Ha igen, ilyen esetben van-e, vagy kell-e bármiféle intézkedés? Ez alatt azt értem, hogy ha feltételezzük, hogy 10%-kal nagyobb terhelést kapnak a trafók, ez a terhelés, még belefér a trafónak, vagy ha nem, akkor ez megrövidítheti az élettartamát, vagy érdemes valami intézkedést tenni ezügyben?
Előre is köszönöm, hogy elolvasta hosszú levelemet, illetve, hogy válaszolt a feltett kérdéseimre. További kellemes napot kívánok.
Üdvözlettel, Zsolt
Kedves Zsolt!
Levele nem rövid, de legalább jó hosszú! :-) Sebaj, igyekszem pontonként megválaszolni.
- A ma futó rendszerek túlnyomó része jól működik. A kevés kivételt viszont etikai és jogi okokból nem áll módomban ezen a felületen ismertetni. A rendszerek beépítése és programozása az a terület, ahol sokkal nagyobb a szórás.
- A közvetlen befecskendezéses motorok átalakítása már megoldható, azonban kiforrottnak még nem nevezném a technológiát. Kevés a nagy futásteljesítményű tapasztalat, kell még idő ezek begyűjtésére és értékelésére. - Az LPG által okozott magasabb hőterhelés önmagában semmi bajt nem okoz. Itt elolvashatja azt, ami igen. A motortéri elemek ebből semmit nem éreznek meg.
- Az említett felújított motor nem a magasabb működési hőmérséklettől lesz boldogabb, hanem a kevesebb lebegő szennyeződéstől, amely a kenőolajban LPG-üzem esetén kisebb mennyiségben található!
- Jogi kérdésekben nem tudok állást foglalni, szmogriadó, behajtási engedély téma pedig mind ilyen.
- Akku lemerülése esetén nincs extra teendő.
- Gázüzemű autó visszaalakítása lehetséges kérés, papírozással együtt 40-70 ezer Ft nagyságrendet emészt fel a feladat nagyságától függően.
- A trafók többletterhelése digitális oszcilloszkópos vizsgálataink során nem volt igazolható. Fontos megjegyezni, hogy a gyertyahézagok 0,7-0,8 mm-re való csökkentése mellett igaz mindez, amely LPG-üzem esetén ajánlott érték! Ez alól csak a gyárilag nagy hézaggal működő gyertyák képeznek kivételt, amelyek esetében fizikailag egészségtelen lenne ez a gyertya számára. Ha ilyen eset fordul is elő, nem jellemző a trafók hullása!
Remélem elégedett a kapott információkkal!
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu