Gázos autó bejáratása
Kedves LPG Doktor!
Vásároltam egy 2001-es Octavia-t, APK (1984 ccm, 8 szelep) motorkóddal, Landi Renzo gázszettel. Motorhibásan vettem, a négyes henger félgőzzel dolgozik és ez a hiba mind benzin, mind gázüzemben fennáll.
Az előző tulajdonosnál sok szerelő sokmindent cserélt (hengerfejfelújítás, gyűrűzés, a kérdéses dugattyú cseréje, gyújtótrafó, gyújtáskábelek), így gondoltam, hogy kezdjünk tiszta lappal és egyszerűen teszek bele egy másik motort, mivel ezt a variánst mindenki elpusztíthatatlannak mondta, így naivan azt gondoltam, hogy egy bontott darab jó lesz. Rövidre zárva a sztorit, a cseremotor is igényelte a törődést, így komplett motorgenerál lett a vége.
A kérdésem az, hogy mire kell odafigyelni a nyers motor bejáratásánál gázüzemben, illetve van-e még más is, amire ebben az esetben figyelni kell?
Válaszát megköszönve, Balázs
Kedves Balázs!
Érdekes téma! Alapvetően egy gázüzemű motort nem kéne másképp bejáratni, mint egy benzinest vagy dízelt. Vagyis fokozatos bejáratás lenne javasolt az első 3-5 ezer km-en. Ennek keretén belül az első 1000 km alatt a motor ne forogjon 3000 rpm felett, valamint félgáznál nagyobb terhelést ne kapjon!
1500 km-nél el kell végezni egy köztes olajcserét a nagyobb fémszemcsék eltávolítása érdekében. Utána a teljes terhelésig, illetve a maximális fordulatszámig fokozatosan kell eljutni úgy, hogy az első teli gázt teljesen leforgatva 3000-4000 km futásteljesítmény környékén kapja meg!
Gázüzemű motor esetében a metodika azonos lenne, ha azt feltételeznénk, hogy a gázrendszer jellegmezői tökéletesen fel vannak programozva. A gyakorlatban ez nem így lesz, főleg a leírt esetben. Éppen ezért javasoljuk először benzinnel elvégezni a bejáratást a fent leírtak szerint, majd ekkor szakszerűen felprogramozni a gázrendszert.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu