Az a nagy kérdésem, hogy ennyi pénzért lehet-e, s milyen autót venni egy kétgyermekes családnak.
Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.
1. Biztonságos
2. Tágas itt is ott is - mivel a két gyerek még külön ülésben kell utazzon
- sok a csomagunk is általában.
3. Megbízható
4. Kevés törődés = "beülni és menni" - nem vagyok egy bütykölős, állandóan
az autó körül sürgölődő fajta
5. Nem muszáj száguldani - de azért az autopályán jó lenne 130-al tartósan
menni.
6. Jó lenne, ha keveset fogyasztana - utjaink aránya 70% város - 30%
országút.
Nagyjából ennyi, ezután megnéztem az internetes adatbázisokat, s az autoexpresszt.
Sok autó került képbe, de választani azt nem tudok. Először is: dízel, vagy benzines? Melyik igényel több odafigyelést, hallottam, hogy a dieselek nem szereik a csillaggarázst, pedig nekem csak az van. A benzinesekből talán elég lenne egy 1.4-es motor is, de azt látom, hogy a kinálatban inkább vannak 1.6- 2.0-ig benzinesek.
Az tűnt ki, hogy a legnagyobb a kínálat az Opel Astrákból van. Ennyi pénzért már láttam 93,94-es 1.4-es normál Astrákat, s 92,93-as Caravanokat is, min 100.000 km-el.
Nekem tetszene is a Caravan, de mit lehet elvárni egy majd 10 éves, min 100ezret futott Opeltől? Ebből van 1.7d, s 1,4-es benzines is. Melyik a jobb?
Láttam még Volvo 460, 1.7L 10 éveset, 10 éves Mitsubishi Lancert, néhány Renault 19-et, Néhány Opel Vectrát is min 10 éveset.
Teljesen tanácstalan vagyok, kérem segítsenek, önök szerint mi tűnik ideális választásnak.
Köszönettel,
Beke Zotán.
Kedves Zoltán!
Vegyük sorra az Ön által felsorolt szempontokat:
Biztonság: Mit jelent önnek a biztonság kérdése? Azt, hogy vannak az autóban biztonsági extrák, vagy azt, hogy a töréstesztek alkalmával hogyan szerepelt az autó? A biztonság kérdése igazán 92-93 óta szerepel ilyen súllyal az autóépítésben, tehát abban az ár és kor kategóriában, ahol most gondolkodunk, még nem igazán tudjuk az autókat szelektálni a biztonság alapján. Ez alól egyetlen kivételként talán a Volvót említhetjük, ahol a biztonság úttörőjeként már több évtizede kiemelt figyelmet szentelnek ennek a kérdésnek.
Tágas: Ez megint tág(as) fogalom. Ha csak a két gyereket és a hozzá tartozó csomagok helyigényét nézem, és más szempontok, pl. az átlagnál magasabb felnőttek, speciális csomagtér igény stb. egyébként nem teszik szükségessé, akkor az alsó középkategória 4 v. 5 ajtós limuzinjai és kombijai is képesek teljesíteni ezeket az elvárásokat. Az 1 M Ft-os max. vételár és az alacsony fogyasztásra vonatkozó igényei sem engedik egyébként, hogy sokkal feljebb keresgéljünk.
Megbízhatóság, kevés törődés: Ezt a kérdést viszonylag objektíven tudom megválaszolni, hiszen a meghibásodási statisztikák (ADAC) egyértelműen azt mutatják, hogy a 90-93 között gyártott és itt szóba jöhető autók közül a legmegbízhatóbbak a japán márkák, ezek közül is a Toyota, ebből azonban nem túl nagy a választék a hazai piacon. Őket követik a német típusok (VW, Opel, Ford), majd a francia és olasz márkák (Peugeot, Renault, Citroen, Fiat). Ha tehát olyan autót szeretne, amelyikkel "csak" menni kell, akkor ennek a listának az elejéről érdemes válogatni.
Alacsony fogyasztás: Itt mindenképpen meggondolandó, hogy dízel vagy benzines. A dízel mellett szól a 70% városi használat, hiszen leginkább itt jön ki a dízel takarékossága, amivel sokat lehet spórolni. A benzines mellett szól az, hogy kevésbé érzékeny a csillaggarázs kérdésére, bár egy jól felkészített ilyen idős dízelnek sem szabad, hogy az átlag időjárás gondot okozzon. A benzines dízel kérdést a megkívánt 130-140-es utazó tempó sem dönti el, hiszen egyiknek sem jelent ez gondot. Ezt a kérdést az évi futásteljesítmény tudná igazán eldönteni, hiszen már évi 25-35 ekm mellett, figyelembe véve a 70% városi használatot, is egyértelműen a dízel a nyerő. Évi 10-15 ekm mellett viszont egyáltalán nem szükséges.
A fenti szempontok és a hazai autópiac kínálata alapján tehát az összefoglaló véleményem a következő: Az Ön számára optimális autó egy alsó középkategóriás német-francia- japán 1.4-1.6 benzines, vagy 1.9-2.0 dízel, 4 v 5 ajtós limuzin, ill. kombi változatban, 92-93-as gyártással. A perdöntő a választásban szerintem ezen belül az autó futásteljesítménye és az ennek megfelelő műszaki állapot, ugyanis ez a legfőbb biztosíték a megbízható működésre. Megbízhatósága és relatív alacsony fogyasztása ellenére azonban japán autókból ebben a kategóriában szerény a kínálat, ezért ebből jót találni nem egyszerű feladat.
Ezek után nézzük meg külön-külön az esélyes vetélytársakat:
Opel Astra - biztonsági szint megfelelő, helykínálat megfelelő, megbízhatóság megfelelő, fogyasztás közepes, felszereltség szerény, piaci kínálat bőséges, ár-érték arány megfelelő
Ford Escort - biztonsági szint megfelelő, helykínálat megfelelő, megbízhatóság megfelelő, fogyasztás közepes, felszereltség közepes, piaci kínálat bőséges, ár-érték arány megfelelő
Suzuki Swift Sedan - biztonsági szint alacsony, helykínálat még megfelelő, megbízhatóság elnyűhetetlen, fogyasztás alacsony, felszereltség alacsony, piaci kínálat bőséges, ár-érték arány megfelelő
Renault 19 - biztonsági még megfelelő, helykínálat megfelelő, megbízhatóság még megfelelő, fogyasztás közepes, felszereltség közepes, piaci kínálat bőséges, ár-érték arány megfelelő
Volvo 460 - biztonsági szint jó, helykínálat megfelelő, megbízhatóság megfelelő, fogyasztás közepesnél magasabb, felszereltség közepes, piaci kínálat szerény, ár-érték arány megfelelő.
Remélem a fenti gondolatokkal hozzá tudtam járulni a jó döntés meghozatalához.
Üdvözlettel:
OptiCar
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.