Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.
Új autó vásárlásban gondolkodva meglepődtem a Lada110 átvételéről
leírtakon.
Az ott említett - szerintem borzalmasan - aprólékos átvétel csak az
említett gyártó miatt volt indokolt?
Egy nyugat-európai tipusnál hasonlóan kellene eljárni?
Én feltételezném a keresdedőről, hogy a kulcs kezembe adásáig ezeket
lelkiismeretesen elvégzik helyettem.
Persze nem árt a bizalmatlanság, de az ember alig tud odafigyelni a
részletekre, amikor végre beleülhet a hetekkel/hónapokkal azelőtt
megrendelt autójába.
Létezik egy követendő "lista", amit ilyen esetben legalább fejben
kipipálhat az ügyfél?
Köszönettel,
Dobos Sándor
Kedves Sándor!
A helyzet azért nem ennyire drámai, de érdemes óvatosnak lenni. A Lada átvételének aprólékos kivitelezése valóban a márka "minőségbiztosítási rendszerének része". Az ún. nyugati modelleknél a gyári összeszerelés ugyan sokkal magasabb színvonalú (ezt egyébként a vételár-különbözet is hűen tükrözi), azonban az átvételnél minden esetben érdemes néhány dolgot átnézni, mielőtt aláírjuk az átvételi dokumentumokat, hiszen a nyugati modell sajnos nem jelenti egyben azt is, hogy a 0 revíziót végző kolléga is ugyanilyen magas színvonalon végzi a munkáját.
Sajnos a márkakereskedések jelentős részében az átadás előtti átvizsgálást nagyvonalúan végzik. Ennek két fő oka van: az egyik, hogy bíznak a márka gyári kivitelezésének jó minőségében, és ezért legfeljebb a több esetben tapasztalt hiányosságokat nézik csak át, a másik, hogy a normarendszerben dolgozó szerelők itt tudnak némi "előnyt" szerezni maguk számára a rizikósabb javítások normán túli időszükségletéhez, ami persze pénzt is jelent.
Az átvételnél tehát feltétlenül át kell nézni a következőket:
* Az autó forgalmi engedélyében szereplő adatokat össze kell vetni az autóban található azonosítókkal (alváz- és motorszám) valamint ellenőrizni kell, hogy a tulajdonos adatai és az autó egyéb adatai is megfelelnek-e a valóságnak. Addig semmi esetre se vegye át az autót, amíg ezek nincsenek rendben, mert ezeknek a kijavítása az Ön számára meglehetősen nehézkes.
* Ellenőrizze a folyadék szinteket (hűtőfolyadék, olajszint, ablakmosó folyadék). Ne csodálkozzon, ha az autóban csak annyi üzemanyag van, amivel a legközelebbi kútig tud csak elmenni, ez "normális". A tele tank nincs benne az árban. Van, ahol beleszámolják, itt ezt is számon lehet kérni.
* Ellenőrizze az összes elektromos berendezés működését (világítás, irányjelzők, féklámpák, ablaktörlő és mosó berendezés, duda, elektromos ablakemelők, központi ajtózár, riasztóberendezés, indításgátló stb.) Ellenőrizze, hogy a visszajelzők jól működnek-e. Ha nem tudja, hogy egy visszajelző miért világít, kérdezze meg az eladót.
* Ellenőrizze az akusztikus berendezéseket (rádió, CD, erősítő, hangfalak, telefon kihangosító), és próbálja ki, hogy a rádió kódkártyán szereplő kóddal valóban ki és be tudja-e kódolni a rádiót.
* Ellenőrizze le az összes kulcsot az összes zárral, és ellenőrizze az ajtók, motortér fedél és csomagtér fedél csukódását, záródását. * Ellenőrizze a kifizetett kiegészítők és tartozékok meglétét (elsősegély csomag, pótizzó készlet, elakadás jelző háromszög, pótkerék, emelő, szerszámkészlet stb.)
* Végül menjen az autóval egy próbakört az eladó társaságában. A vezetéshez mindent be kell állítani, működésbe kell hozni a legtöbb fontos berendezést, így hamar kiderülhet, hogy valami nem, vagy nem úgy működik, mint ahogy az elő van írva.
Ha valami nem stimmel, addig ne vegye át az autót, amíg ki nem küszöbölik a hibát, vagy ha ez nem oldható meg azonnal, és a hiba nem veszélyezteti a közlekedés biztonságát, akkor vegyenek fel róla jegyzőkönyvet.
Sikeres autóvásárlást!
Üdvözlettel:
OptiCar
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.