Magyar rendszám regadó nélkül?
Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.
Kedves László!
Minap olvastam a Land Roveres válaszát és segítségét szeretném kérni! Nagyjából 8 éve "maradt" rám egy LRSIII 109 igen megkímélt állapotban, egy törést a bal sárvédõn leszámítva. Az autó korábban tûzoltó csapatszállítóként üzemelt Ausztriában. Egy 72-es, soros 6 hengeres benzines verzióról beszélünk.
Ez az autó a mai napig egy fészerben pihen, három éve még vidáman lenyomtunk vele (próbarendszámmal) 160 km-t, igen vidám (félnapos) program volt, de azóta hivatalos magyar okmányok híján nem mozdult sehova. Igen nagyon jönne az az idõpont, mikor lábra szeretném hivatalosan is állítani az autót, az adásvételi szerzõdésen és a kivont osztrák gépkönyv (forgalmin) kívül szükségem lesz/lehet-e még bármire ehhez a procedúrához?
Továbbá: -érdemes-e ezt a fajta gépjármûvet hivatalosan forgalomba helyezni, regisztrációs adó, stb?
-van-e a tarsolyában olyan régi szaki, aki apró-cseprõ dolgokat meg tud javítani, a festést rendbe tudná tenni? Sajnos nagyon sok kóklernél jártunk az elején és voltak, akik többet ártottak, mint használtak szegény autómnak.
-javasolja-e, hogy OT vizsgára vigyem az autót, mivel igazából minden alkatrésze eredeti?
Mivel igazán szép állapotú az autó, sajnálnám, elpusztulni hagyni, de ész nélküli költekezésbe sem szeretném verni magam. Ha van rá mód és lehetõség nagyon szívesen küldök pár képet is róla!
Megtisztelõ válaszát elõre is megköszönve, maradok tisztelettel: Keresztes Gyula
Kedves Gyula,
Az adás-vételi szerződés és az eredeti osztrák forgalmi elméletileg elegendő az autó hazai forgalomba helyezéséhez, azt viszont tökéletesen látja, hogy a regadó meg tudja fúrni a projektet. Először is ugyebár a 2.6 sorhat semmilyen euro követelményt nem teljesít (de ettől még piszok szépen jár ha rendben van, és 4-500 közötti alapjáratot is lehet csinálni vele), de legalább jó régi. Személyautóként forgalomba helyezve majd' félmillió forint regisztrációs adót kéne befizetni utána, ez nyilvánvalóan nem különösebben vállalható gondolat. Bár ritka autó a maga kategóriájában, akkora piaci értéke szerintem mégsincs, hogy ezt bármikor behozza.
Létezik viszont egy lehetőség, bár nem tudom, hogy az ön autójánál ez működhet-e. A 109 SIII-ak között nem volt ritka a 9-10-12 személyes kivitel, és abból kiindulva, hogy itt egy tűzoltósági csapatszállítóról beszélünk, van rá esély, hogy ilyen, sokszemélyes modellről van szó. Ha igen, akkor nyert ügye van, mivel 9-20 személyes 3,5 tonna legnagyobb össztömegű buszként lesz forgalomba helyezve, és buszra nincs regadó-kötelezettség. Bele kéne nézni az osztrák papírjaiba, ha a szállítható személyek számánál kétjegyű számot lát, örüljön! Az egyetlen hátulütő ennél a megoldásnál, hogy a buszként levizsgáztatott Land Roverhez minimum D1-es buszjogosítvány is kell.
Az OT vizsga is jó gondolat lehet, szerencsére van már itthon olyan Landy szakértő (www.landycenter.hu), aki kifejezetten a Szériák restaurálását vette célba, több öreg Landy-t építettek már újjá, a Veterán magazinban is szerepelt egyik-másik OT-minősített autójuk, ők minden bizonnyal tudnak segíteni a vizsgára való felkészítésben.
Mielőtt azonban belevág, mindenképpen csináltatnék egy állapotfelmérést a motorról. Ahogy az előző érdeklődőnek is írtam a témában, a 2.6 sorhat Landy motor mára borzalmasan ritkává vált, egyik-másik alkatrésze (pl. főtengely) szó szerint beszerezhetetlen, és ha a blokk kopott, ami miatt dugattyúkat kell cserélni, az is nagyon sokba kerül. Minimum kompresszió mérést csináltatnék rajta, de mivel a tömítéskészlet könnyen beszerezhető, az sem valóságtól elrugaszkodott gondolat, hogy levegyék a hengerfejet, és belenézzenek a motorba alaposabban, csapágyméreteket ellenőrizve, kopásokat mérve. Ha bármi komolyabb baj derül ki a motorról, akkor el kell gondolkozni másik géppel (akár a gyári 2.25-ös négyhengeres, akár RoverV8) való helyettesítésen, mert a sorhat restaurálásához irreálisan sok pénz kellhet. Ennek tükrében, amíg a motor állapotáról nincsenek megfelelő és részletes információk, várnék minden további lépéssel.
Üdv,
Polyák László
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.