Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.
Kedves Csikós Zsolt!
Mindig nagy élvezettel olvasom a jobbnál jobb cikkeit különböző régi, nagyon régi, vagy nem annyira régi kocsikról. Azért fordulok Önhöz, mert úgy érzem, hogy az elmúlt két évben megérett az elhatározás bennem egy 25-30 év körüli gépkocsihoz.
Iszonyatosan elfogult vagyok az Opel márkával szemben, majdnem minden kocsijukhoz volt szerencsém az E Kadettől fogva (hála a családnak), innen jönnek a kiszemelt áldozatok: Opel Commodore C, Opel Rekord E.
Mindenképpen benzines, illetve manuális váltóval, ezen kívül alaphelyzetben mindkettőből a szedán kivitelű tetszik, de a caravan sem olyan csúnya. Ha jól olvastam az E Rekordban már (borsos extraként) állítható volt a kormány le-fel, ez utóbbi azért is lenne fontos (szerintem), mert két méter magas vagyok, és az E Kadettba igaz hogy beleszenvedtem magam, de akkor a rükvercet elfelejthettem. Ezzel szemben az F Astrában még táncolni is tudtam. Erről jut eszembe, ezekben a kocsikban még nem ültem, sajnos az ismeretségemben sincs ilyen tulaj.
Akkor jöjjenek az el nem hanyagolható "kritériumok":
A kocsira átírással együtt 3-500 ezer forintom lenne, maradna még 100 ezer az ilyenkor szükséges csereberére (vezérműlánc, fékbetétek, olajok, meg egy jó alapos átnézés és ami ebből adódik). Szerelő ismerős van, de gondolom ez nélkülözhetetlen egy ilyen kocsinál.
Jelen esetben van egy B Zafiránk és egy H Astránk, és ezek mellé szeretném én ezt a "kicsi" kocsit. Nem titkolva azt, hogy idővel eladnánk az Astrát, és ez kocsi lenne apa kocsija, anya meg a gyerek/ek járnának a "megbízhatóbb", robusztusabb Zafirával. A vásárlást jövő nyár körül tervezzük, lehet, hogy addigra valamivel növekszik a keret, amit rászánhatok.
Abban kérném a segítségét, hogy merre lehet ilyen kocsikat találni (hahu 5-10 db használható E Rekord van, Commodore egy darab sem), mennyire reális az általam szabott keret? Mennyire célszerű egy ilyen kocsit mindennapi használatra venni, illetve a magasságom miatt egyáltalán szóba jöhetnek-e ezek? Ezen kívül mire lehet számítani egy ilyen kocsinál, úgy értem, ha belelkezd az ember a felújításukba, vagy ha elromlik valami, mennyire "jó" az alkatrészellátás hozzá? Vagy már mindent bontókból, illetve e-bay-ről lehet beszerezni hozzá?
Segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Gergely
Üdv Gergely,
Venni csak külföldről, mert itthon a rossz autó túlárazott, jó autó meg nincs. Ha van, akkor annak alacsonyabb az ára, egyszerű az oka, nálunk olcsóbb az emberi munka. De induljunk ki abból, hogy nincs.
Külföld: többek közt willhaben.at, leboncoin.fr (itt először ki kell választani bármelyik megyét, majd amikor az ember bent van a keresőben, már lehet a tout le France-ot).
Jó autók, félek, sajnos nincsenek már olcsón, kint is youngtimer kategóriába csúszott már ez a típus, ez az 500 ezres limit irreális. De azt ajánlom, egy körzetben kell letárgyalni 4-5 autót, rászánni három napot és mindet megnézve az egyikkel hazajönni. Így csinálják a profik.
Youngtimert 500 ezerért?
Azért azt zárójelben szeretném megjegyezni, hogy Gergelynek sajnos csak álmodozni van lehetősége. 3-500 ezre van a kocsira + egy kiló a szervizre. Annyiért maximum náthát kaphat, nem autót. A kinti vásárlás nem opció neki, legolcsóbb Commodore 2000 euró a mobilén, valószínűleg nem közepesen szar, hanem nagyon. Ha visszaszámolunk az 500 ezerből, akkor le kell vonni 200 ezret a hazahozatalra, forgalomba helyezésre. A regadó egy 2,5-ös motorral szerelt, Euro I-es besorolású autóra 318 ezer, ha 2 literes, akkor 222 ezer, a maradék nulla forintból megveheti álmai autóját. A regadó kihagyható egy OT-vizsgával, amit a legolcsóbb autó nem fog megugrani nagy (99,9999999%) valószínűséggel. Itthon meg nincs lópisztoly sem, vagy ami van, az még a halál előtt rúg néhányat, aztán végleg kileheli a lelkét.
Egyébként a hátsókerékhajtásos Opelek azok, amik miatt Magyarországon olyan nagy kultusza van a márkának, ami ez után jött, az utánlövés volt egész a mostani Insignia-Astra korszakig. Ezt nem én mondom, hanem akik rálátnak 50 évnyi Opelre. Azt mondom, érdemes, nagyon is. Itt az én egyik nagy megtérésem, és itt van Vályi Pista megtérése.
Igen, lehet napi használatban ilyen autóval közlekedni (mi is egy 41 éves Mercedesszel megyünk mindenhova, ami ráadásul az utcán lakik), de apró nyűgök mindig vannak (hol egy fűtéscső, hol egy ablakemelő, hol egy Z-kar a futóműben). Ha az ember jól választ, a rettenetektől (nagy lakatolás, motor-váltó-diffigenerál) megkíméli magát.
Két dolog öli ezeket: a korrózió és a korrózió. Nem lehet megállítani, ezek új korukban is már rozsdásodtak 5-6-8 évesen, és még ha egy ember egy szűz autót is vesz méregdrágán, az is nekiindul 3-5 év alatt (mert már sokkal öregebb az összes karosszériaszigetelés). Csodák nincsenek. Ha pedig már volt lakatolva, fényezve, az sose olyan, mint a mégoly hitvány, korabeli anyag. Tehát még rövidebb élettartamra lehet számítani.
Napiban, télen a garázs se jó, mert egy autó a fűtött garázsban kb. egy hét alatt szárad ki nagyjából (a külseje akár 2 óra alatt is, de az nem számít korrózió szempontjából), de ha ki-bejárkál vele az ember, a meleg csak katalizátorként működik, és felgyorsítja a folyamatot. Akkor már jobb a fűtetlen (de alaposan szellőzött, páramentes) garázs. Én a teljes üregvédelemre szavazok, öreg autónál inkább a célnak való, speciális üregvédő zsírral, mint viasszal, pláne mint kátránnyal vagy festékkel kell védeni. Erről írtam is már itt. Az alvázvédő szemfényvesztés, általában sokkal több kárt okoz, mint amennyit használ.
A beázástól is nagyon óvni kell az autót. Ami víz az utastérbe és a csomagtartóba jut, az onnantól olyan, mint vírus a számítógépben - folyamatosan építi le a rendszert. Nemcsak az ablakoknál, hanem a szellőzőrendszernél, autóspecifikus pontokon, amiket ki kell nyomozni. Megfelelő felkészítéssel jó pár évig elmegy a kocsi, akár 6-8 évig is eltolható egy nagygenerál.
Sok sikert!
Üdv:
Csikós Zsolt
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.