Egyetemistának dízel Audit, szabad?

2018.02.16. 10:19

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Üdv!

Életem első autójának megvásárlása előtt állok, 22 éves egyetemistaként szeretnék magamnak egy stílusos, karakteres, jó megjelenésű, megbízható autót választani 4-600 ezer Ft között, amit 90%-ban városon kívül, 90-100 km-es utakra használnék. Fontos szempontok közé tartozik a pakolhatósága, ugyanis szeretek horgászni.

Találtam egy szép, 1992-es, 1,9-es, 90 lovas TDI motorral szerelt, szedán 80-as Audit, motorja füstmentes, szépen húz, a karosszéria hordozza az elmúlt évek apróbb nyomait (kisebb horpadások), de összességében nem vészes, teljesen rozsdamentes, a tulajdonosnak van aknája, így alá is tudtunk nézni.

Mekkora rizikót jelent egy ilyen autó megvásárlása? Mik a tapasztalatok a típussal kapcsolatban? Mik az általános típushibák? Milyen a szervizköltsége? Mennyire szerezhetőek be hozzá az alkatrészek?

Tetszik ez a típus, de bármilyen javaslatot szívesen fogadok.

Választ előre is köszönöm,

Balázs

Kedves Balázs!

Mivel volt már ilyen autóm, magamhoz ragadtam a válaszadás jogát a Becsületesneppertől. Szerintem jó irányban nézelődsz, az általad körülírt felhasználáshoz jó választás lehet az utolsó, B4-es Audi 80-széria. Ha sokat horgászol (akár csak édesapám), talán érdemes lehet a kombikra is ránézni, sokkal jobban pakolhatók, a botok is kényelmesebben elférnek. A motorválasztás rendben, az 1,9-es TDI-k nagyon tartósak, ha az alapvető törődést megkapják, nagyon sokat elmennek hiba nélkül.

Van azonban néhány dolog, amire érdemes odafigyelni. A motorblokk oldalán (ha szemben állsz az autóval, akkor jobb oldalt) van egy vízcsőcsonk, ami meg szokott repedni, nézd meg, ott szivárog-e a hűtőfolyadék. Nekem a 80-asban, majd később a szintén 1,9 TDI A6-osban is cserélni kellett. Nem nagy összeg, úgy két-háromezer forint az alkatrész, picit nehezen hozzáférhető, de alapvetően könnyen cserélhető. Ha fogyna a vized, első körben erre kell gyanakodni.

Másik ismert probléma a főleg hidegindításnál hallható, csikorgó hang. Persze nem törvényszerű, hogy előjöjjön, de ha mégis, két okra vezethető vissza. Egyrészt a hosszbordásszíj-feszítő köracél konzolja lehet a ludas, ott a hüvelyek verődnek ki. Ezeket én gyáriban tudtam beszerezni; a közepesnél kicsivel nagyobb szívás a csere, ha otthon fognál hozzá, mert eléggé meg kell bontani az autó elejét. Másrészt a főtengely-szíjtárcsa vagy a generátoron lévő szíjtárcsa okozhat ilyen hangot.

Nekem ezen kívül még egy levegőcső hasadt ki ott, ahol a másik csővel találkozik, a bilincs alatt. Gyáriban ez 40 ezer forintos tétel lenne, de elég jó az ellátottság bontott alkatrészből, így a tizedéből megúsztam. Ilyen korban előfordulhat az autó alján futó fém üzemanyagcsövek korróziója, nekem lyukadt is ki, és szivárgott a gázolaj. Erre érdemes ránézni. Valamint a féknyergek (főleg hátul) finoman ereszthetik a fékfolyadékot, szintén több autónál előfordult már ilyen az ismeretségi körömben. Bontott alkatrésszel vagy felújítókészlettel orvosolható a dolog.

Kellemetlenséget okozhat a világításkapcsoló, ha elkopik a belseje. Olyankor előfordulhat, hogy nem tudsz távolsági fényszórót kapcsolni, vagy bizonyos egységekhez nem jut áram: műszeregység, helyzetjelző, sokféle lehet a hibajelenség. Megijedni azért nem kell, vásárláskor könnyen tudod ellenőrizni, hogy minden világít-e, aminek kell. Csekkold a fűtő-szellőztető rendszert is, előfordul, hogy megnyekken. Ha klímás autót szeretnél, az is működjön jól, utólag nehéz mondjuk, kompresszort szerezni a dízelekbe.

Ez a hibalista ne tántorítson el, mert alapvetően nagyon jó autó és kiforrott konstrukció a 80-as, ezek az információk inkább csak abban segítenek majd, hogy mit nézz meg alaposan. A karosszérián a sárvédőíveket érdemes, mert ott belülről rohasztja ki a sok felgyűlő dzsuva, ha nem takarítják ki, illetve az ajtókon lévő díszlécek rozsdásodnak le gyakran – ezek amúgy az A4, A6 stb. modellekre is igazak. Egyébként meg a rozsdásodás nem nagyon jellemző a 80-asra, hacsak nem javították szakszerűtlenül egy-egy sérülés után.

Amire te használnád, arra kiváló a 80-as Audi, országúton nekem jellemzően 5-6 liter között volt a fogyasztás, de agyig pakolva, parkettán tolva sem ment sokkal 7 fölé autópályán. Amúgy a várost is elég jól tolerálják ezek a TDI-k. Szerintem belül tágasabb, mint az utód A4-es, és haverokkal, öten, sok csomaggal úgy is mentünk bográcsozni, hogy még a fát is mi vittük. Jól pakolható, amit a horgásztúrákon szeretni fogsz, és viszonylag magas a hasa is, ami jól jön, ha gödrös földutak visznek a tópartra. Én a sajátomat talán soha nem adtam volna el, ha van benne klíma.

Az alkatrészek többsége nem drága hozzá. Ha valami olyan kell, ami csak gyáriban van, az tud zsebbe nyúlós lenni, de bontókban is érdemes nézelődni. Egy tipp: nézz szét az alkatrész-nagykerek webshopjaiban, annál jobban sehogy nem tudsz képbe kerülni az árakkal, mint hogy saját szemeddel látod. A gyári gumimérete viszonylag kommersz (195/65 R15), így nagy a választék, és nem annyira húzós egy szett abroncs.

Az általad megjelölt 400-600 ezer forint környékén már szépeket, jól felszerelteket lehet találni. Ha alaposan megnézed, ha tudsz, hozzáértőt is viszel, és jól választasz, sok bajod nem lesz vele. De vigyázz, mert a korából adódóan nagyon sok a reménytelenül lelakott példány. Egy jó A4-es azért ennél a keretnél egy-kétszázezerrel drágább lenne, és ott már kettős tömegű lendkerék és soklengőkaros első futómű is bejön a képbe (bár van még abból is 1Z-s motor, kettős tömegű nélkül). Nekem ráadásul a 80-as formája is jobban tetszik.

Remélem, segítettem.

Üdv,

Lendvai Zsolt

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.