Élményautót aprópénzből

2019.12.26. 09:10

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Kedves Nepperűző!

Tanácsodat szeretném kérni pálya autó vásárlásához. Igazából én egy 2007-es Saab 9-3 TiD-t használok a hétköznapokban, ami teljesen alkalmatlan élményautónak. (sajnos dízelt, de heti 600km-hez autópályán ez az ideális de a hangja még mindig fáj) Barátnőmnek egy 1.6 Mini Coopere van ami számomra ideális lenne de az istenért sem engedi hogy ring aszfaltot érjen a kicsikéje. (Ő igazából a menyasszonyom, de nagyon bántja ha barátnőmnek hívom... Ez egy csendes bosszú tőlem az állandó nemleges válaszára)

Szóval szeretnék egy pályára alkalmas tényleg olcsó autót. Sosem voltam még tehát nem kell kuriózumnak lennie mivel biztos hogy kavicságy lesz a vége. Esetleg még annyi, hogy a kicsi mérges autók nagyon bejönnek persze a szépség itt nem számít mert nem nézegetni szeretném.

300—400 ezer forintot szánnék rá maximum. (Csak kedves párom meg ne tudja.. Idézem: "több rossz vasat nem hozol haza")

Válaszodat előre is köszönöm!

Péter

Kedves Péter!


A 300-400 ezer forintos vas széria állapotában nem vagy korlátozottan alkalmas pálya használatra. Előre szólok, nagy tüzijáték nem lesz. A dilemma az szokott lenni, hogy rendszámos kell, mert ki kell jutni a pályára. Itt lesz az első baj, kéne bele valami erő, meg valahogy álljon is az úton, meg is álljon. Kellene valami öreg GTI, GSI, stb. Na, ezeknek mind felfelé megy az ára, vagy semmi, vagy hulla, vagy a hulla négy kereke van ennyiért. Ami a lényeg, a külalak, karc, horpadás kevésbé számít, ne legyen elrohadva, mert kiszakad a futómű és az ülés, illetve nyaklik a bódé. Ezért a pénzért már lehet kapni Golf III GTI-t. Két liter, szívó benzin, egyszerű, de tüzességben messze van már a régi GTI-ktől.

kjb

Seat Ibizából kis szerencsével lehet találni karcos, horpadt, matt 2.0 16V motorral szerelt darabot 150 lóval. Ebben már van spiritusz! Suzuki Swift 1.3, motorja, váltója kibír szinte mindent, szotyiért van hozzá minden, könnyű. Mitsubishi Colt 1.6, jó motor, jó váltó. Toyota Corolla 1.6, Starlet 1.3, futóműve különösebben nincs, de Toyotából van, bírja, ha ütik. Honda Civic 1.6, motorja bírja a fordulatot, pontos váltó, jó futómű, könnyű. Láttam már ennyiért eléggé lefingott CRX-et is, nem a targára gondolok, hanem a 91-ig gyártott modellre. Nem kell meglepődni, ha egynél többször volt totálkáros.

DSF2706

Miután megvan az autó, kimentél vele először a pályára, és ha néhány alkalom után elkapott a gépszíj, megszokod a tempót, rájössz, hogy kellene egy kis tempó még, ahhoz meg erő kell. Szerinted. Nagy tengely, fokolótárcsa, hengerfej, esetleg nagyobb motor, de az időd az elköltött pénz ellenére nem javul annyit. Persze, mert rossz irányba indultál, gumi és futómű kellett volna. Szereztél használt semi slicket vagy slicket és ültető rugót, megnő a tapadás, és rájössz, hogy a korábban jónak ítélt futómű alkatrészeid lehullanak az autóról, a féked is elfogy, nem tudsz menni két rendes kört. A kanyarokról még nem beszéltünk, a kocsid úgy dől a kanyarban, mint XIV Lajos hintója, az ültető rugód szart se ér. Kéne alá futómű. Nézed a netet, a rendes futómű többe kerül, mint az egész autód. Na, majd te megmutatod ki pisili a Golf áramot, csinálsz alá jó futóművet kicsi pénzből. Sok idő, rengeteg vágott rúgó, 200-300 ezer forint és sok munka múlva rájössz, hogy ez még mindig szar. Ekkor vagy veszel egy rendes futóművet, vagy veszel egy olcsó, de jónak látszó kínai fost, és utána veszed meg a rendes futóművet. Itt lesz az a pillanat, amikor rájössz, hogy mennyit szívtál korábban, mennyit költöttél el, és csak a futóműtől mennyivel gyorsabb lettél, pedig be sincs állítva, mivel fogalmad sincs hogy kellene.

P1140727

Három millió forint múlva lesz féked, gumid, futóműved, ülésed, öved, de a kocsi már nem vizsgaképes, mert van nekünk egy NKH-nk. Persze az asszonynak a költségek felét se mondod el, amit elmondasz, azt elosztod kettővel, aztán az elhangzott összegek után látod az arcát, és legközelebb már tízzel osztod, hogy a családi béke is meglegyen. Végül eladod az olcsón vett, de addigra drága autódat a bekerülési összeg töredékéért egy olyan srácnak, aki olcsó racsing autót keres. Te meg a sok pénzből épített, de utólag már te is tudod, hogy igazából csak tákolt autód helyett levadászol egy rendesebben megépített autót, amivel már valaki sokat szívott előtted, és vagy belefáradt, vagy épít egy még jobbat. Persze ezen az autón is fejlesztesz, mert te is látod a hibáit, de addigra már tudod, hogy ezeknek a hibáknak a kijavítása sokkal kevesebbe kerül, mint eljutni nulláról idáig. A vonóhorgos autóddal szépen tréleren kihúzod a pályára a kocsidat, mert addigra már tudod, hogy a pályázásra alkalmas rendszámos autót úgy hívják, hogy Porsche, de az fényévekre van a pénztárcádtól.

Porsche 911 Tiptronic 68

Arról még nem beszéltem, hogy belefuthatsz kontár iparosokba, akik a drága pénzen vett alkatrészeidet rossz munkval lenullázzák, esetleg szarul lakatolják, fényezik a kocsidat, vagy azt hiszik értenek hozzá, de kiderül, hogy nem, majd nem vállalják a felelősséget. A szürreális az egészben, hogy a rengeteg elköltött pénz, befektetett munka és a kontárok miatti idegeskedés után, amikor épp minden jó, 8-9 ezres fordulaton üvölt a kocsi, és a füleden kicsurgó adrenalin befolyik a szád szélén, mert az van a füledhez legközelebb, akkor érzed, hogy megérkeztél. A végeredményben és az elköltött pénz tekintetében persze vannak eltérések az anyagi lehetőségek és annak a függvényében, hogy mennyire ütöttük be a fejünket. Egy biztos, hogy józan ésszel nem megmagyarázható összegeket fogsz elkölteni csak ezért, hogy még pár másodpercet találj. Az olcsóbb lehetőség, hogy most beéred valami olcsóval, veszel rá valami gumit, használod így. Ha úgy érzed, ez kell neked, akkor később veszel egy MX 5-öst 1-2 millióért, négy jó gumit, négy jó gátlót, nem fejlesztesz, csak használod, tudsz vele pályázni, és a nejeddel is el tudtok menni néha kabriózni egyet. Közben rájössz, hogy a Michelisz Norbi tényleg egy csoda, nem is érted mit csinál, te meg csak magadhoz képest lettél egy kicsit ügyesebb, vannak nálad sokkal ügyesebbek, de nagyon jó neked így is! Üdv a klubban!

Üdv:

-Becsületesnepper-

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.