Balló Marci vagyok, autókereskedő, a KRAFT Autó tulajdonosa. Sok ezer autót adtam már el, vagy vettem meg, és a saját, személyes benyomásaim, tapasztalataim alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, de megpróbálok segíteni.
Az üzemanyagárak emelkedésének lehetősége sokakat megijesztett, és elkezdtek alternatív megoldások után kutatni. Akik megtehetik, azok nagy hatótávolságú elektromos autót vásárolnak, a kevésbé tehetősek pedig ugyanezeket választják használtan. Néhány millió forintért szintén megoldást nyújthatnak a hibridek . Végső esetben a dízelek is, a bizonytalanság ellenére, hisz nem tudni, Magyarországon terveznek-e a németekéhez hasonló behajtási tilalmakat a régi dízeleknek.
Itt jönnek képbe az LPG-hívők, akik a jelek szerint mára egyre kevesebben maradtak. Az elmúlt években nemcsak a gáz ára emelkedett drasztikusan, hanem a beépítendő szetteké is, a munkadíjjal együtt. Egy ilyen átalakítás egy átlagos négyhengeres autó esetében 2-300 ezer forint az extráktól függően. A kész rendszert tovább terheli a hatósági engedély és a tervezési díj is, majd kétévente a műszaki vizsga előtti nyomáspróba és tízévente a tartálycsere ára.
László a lányának keres olcsó városi kisautót:
Üdvözlöm!
A lányomnak szeretnék egy kis városi, olcsón üzemeltethető járgányt, minél olcsóbban, minél fiatalabbat és minél kevesebbet futottat. Egymillió forint környékén szembe jöttek az LPG-vel szerelt benzines Dacia, Renault, Fiat modellek. Mi a véleménye ezekről, megérik? Mit kell néznem? Mire figyeljek? Most a benzin drágulásakor jobban megéri ? Köszönöm.
Kedves László,
Az LPG-rendszerek gyönyöreiről és hihetetlen megtérüléséről ma már csak a gázosítást végző cégek és az a néhány LPG-head áradozik csak, akik még nem szívták meg a használatával. A problémák azonban előbb-utóbb mindenkit utolérnek, és akkor jön a hiba keresgélése, a költséges javítás vagy a pokolian nehéz eladás. A hibákat a gázt beépítő szervizek persze további lelkesedéssel fogadják, hiszen ami a felhasználónak kiadást az a szerviznek bevételt jelent.
Létezhetnek olyan speciális esetek, amikor a gázosítás hasznos, de ezek egyre ritkábbak, jellemzően nagy benzinmotoros, nagy távokra használt autók esetében fordulnak elő. Egyszer eladtunk egy benzin-gázos Mercedes ML-t egy hölgynek, aki pont ilyet keresett lovak szállításához, örült. A többi eladási próbálkozásunk végül kudarcot vallott, és hetekig szívtunk a kiszereléssel, ami ráadásul olcsó sem volt.
Szerintem egy átlag tulajnak az utólagos LPG rendszerek több fejfájást okoznak és üzemeltetési nirvánát, mint anyagi megtérülést. Nem ismerem személyesen a lányát, de élek a gyanúperrel, hogy nem fog örülni, ha rángatni kezd az egymillióért vásárolt Renault, mert tönkrement az injektor vagy eltömődött a szűrő. További kellemetlenséget okozhat az LPG-t árusító kutak felkeresése és a tankolás megszervezése is, amikor várni kell a tartály töltésre jogosult szakképzett személyzetre.
Kereskedésünkben a felsorolt tapasztalatok miatt egyre kevesebb LPG-vel szerelt autót vásárolunk fel és egyből kalkulálunk a kiszerelés költségeivel is, mert a vásárlók többségét az utólagos rendszer elriasztja. A válasz írásakor a használtautó.hu-n 61 711 db eladó autót hirdetnek, ebből 339 példány benzin-gáz üzemű, vagyis a kínálat 0,54 százaléka. Ez a szám jól mutatja az LPG-re átalakított autók arányát, tehát a majdani eladáskor minden kétszázadik látogatóból lehet potenciális vásárló.
Jelenleg nem reménykedek abban, hogy az általános drágulás közepén az LPG ára zuhanni kezd, ugyanis a Holtankoljak.hu statisztikái alapján két éve még 218 forintba került egy liter LPG, most pedig 367 forintnál jár. A benzinár-stop végeztével nagyot változhat a helyzet, de ez még a jövő, és a literenkénti árkülönbözet csupán egy a már említett extra költségek mellett.
Azt javaslom, hogy keressen egy hagyományos benzines kisautót a lányának, mert az Aygo vagy a Yaris sem fogyaszt kimondottan sokat, de tény, hogy fiatalabbat fog kapni ugyanazért a pénzért, ha a Dacia, Renault vagy Fiat kisautóit választja. A véleményem az, hogy a mérnökök által hosszú éveken át tervezett rendszert egy eleve alacsony fogyasztású városi kisautó esetében gázosra alakítani nem a legjobb ötlet, ráadásul a városi autókkal tipikus futásteljesítménnyel a megtérülés is kétséges.
Egy netes LPG-kalkulátor szerint, 12 ezer km-s éves futást feltételezve 6 év és 5 hónap lenne a mai, 480-as benzinárral a rendszer beépítésének a megtérülése (250 ezer forintos beépítéssel, 367 forintos LPG-vel, 6 l benzin és 6,9 l gázfogyasztással, évi 12 ezres futással kalkulálva), ami egy öreg autónál inkább azt jelenti, hogy soha. Ha viszont a valódi, május 13-án érvényes 634 forintos benzinárhoz mérjük, nagyon megváltozik a matek, mert a megtérülési idő 20 hónapra csökken. Egy ilyen esetben lehetne ebben ráció, noha az ilyen kalkulátorok nem számolnak a további, fix kiadásokkal (nyomáspróba és társai). A megtérülésnek az is feltétele, hogy az LPG ára egy ilyen szituációban változatlan maradjon, de erre kicsi az esély. Igaz, egy használt autónál a rendszer már adott, és ha mégsem győztem meg, fokozottan érdemes egy gázautó-szervizben előbb megvizsgáltatni.
Összességében úgy látom, hogy a többségnek ma már nem éri meg az LPG-átalakítás és a vele járó további költségek. Az emberek egy része ráadásul fél az ilyen autóktól, ezért eladáskor a kiszerelés árával is számolni kell, de egy körültekintő vásárló visszamenőleg is látni fogja a gázos előéletet, ha lekédezi a SZÜF rendszerben. Aki kis fogyasztást szeretne, az vegyen egy eleve takarékos autót, vagy ha nem talál száz kilométeren egy litert fogyasztó példányt olcsón, akkor érdemes elgondolkodni a tömegközlekedésen.
Üdv:
Balló Marci
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.