Számtalanszor leírtuk már, hogy az eredetvizsgának akkor van értelme, ha még vásárlás előtt megejtik a felek. A Wolff házaspár sajnos nem így tett, ezért könnyű áldozatai lettek egy feltehetőleg csalásra létrehozott dobós cégnek. Az Astrát nem lehet átírni, a céget nem tudják elérni, ráadásul korábban a kilométerórát is visszatekerte valaki.
Balló Marci vagyok, autókereskedő, a KRAFT Autó tulajdonosa. Sok ezer autót adtam már el, vagy vettem meg, és a saját, személyes benyomásaim, tapasztalataim alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, de megpróbálok segíteni.
Kedves Totalcar,
Tavaly decemberben férjem és lányom Budapesten vásároltak egy használt Opel Astrát férjemnek munkaautónak megtekintett és kipróbált állapotban. Lámpa nem működött, de hazaértek, megcsináltattuk. Aztán elvittük műszakira, és ott meg akarták csinálni az eredetvizsgálatot. Ők állapították meg, hogy az alvázszám nem olvasható, és az autót/padlóját gyakorlatilag két autóból szerelték össze. Az eladóval a kapcsolat megszűnt, a cég a papírokon szereplő címen nem volt megtalálható. Rendőrségi feljelentést tettünk, ügyvédet kerestünk, senki nem tudta elérni őket.
Célunk, hogy az autót visszaadjuk az eladónak, és visszakapjuk a vételárat, 400e Ft-ot.
Autó: XXX000 Opel Astra, dizel
Eladó: Szuper Gold Car, 1063 Budapest, Szinyei Merse u. 10.
Tulajdonszerzés időpontja 2022.05.10.
Gyártási év 2006.
Ha további adatra szükségük van, kérem jelezzék. Mostanra elakadtunk. Láttam a neten, hogy Önök ilyen ügyekkel is foglalkoznak, gondoltam hátha tudnak nekünk is tanácsot adni, hova érdemes még fordulni. Fogyasztóvédelem, egy rámenős ügyvéd? Az autó most a kertben áll, átíratás meghiúsult, mi pedig nem tudjuk, hogyan tovább.
Visszajelzésüket előre is köszönöm,
Wolff házaspár „tulajdonosok”
Kedves Wolff házaspár,
Sajnos nem sok jóval szolgálhatok, hiszen a cégjegyzék szerint a Cs. Lólé H. által 2022-ben alapított „vállalkozás" máris kényszertörlés alatt áll. Valószínűsíthető – ahogy ez oly gyakori – hogy a kft.-t kifejezetten arra a célra hozták létre, hogy átverjenek vele néhány gyanútlan vásárlót – ebben az esetben önöket – majd megszüntessék azt. A köznyelv ezeket dobós cégeknek hívja, az ilyen vállalkozások mesterei hosszú évek empirikus tapasztalata alapján kristályosítják ki, hogy miként kell úgy üzletelni, hogy végül ne essen bántódásuk, és a végén rajtuk kívül senki se járhasson jól.
Az ilyen helyzetek majdhogynem reménytelenek az egyszeri vásárlók számára. Önök gyakorlatilag nem tehetnek semmit, hiszen a rendőrségi feljelentés alapján indult eljárásban a nyomozás megállapítja majd a cég akkori ügyvezetőjének kilétét, aztán – jobb esetben – a bíróság megállapítja a turpisságot. A jogerős ítélet nyomán elrendelt végrehajtásnak azonban csak füstje lesz, lángja semmi.
A probléma az, hogy hiába lesz ismert a csalók kiléte és módszere, na meg a csalás ténye, a végrehajtó nem fog tudni mit végrehajtani. A „dobós” cégek ugyanis már rég elvágtattak a naplementébe, a cég tulajdonosainak/vezetőinek nevén pedig az állami nyilvántartásokban nem szerepel semmi, amin végre lehetne hajtani a kárt. Magyarul a „járni jár, csak nem jut” tipikus esete áll majd fent, és egy hivatalos papíron kívül mással nem tud vigasztalódni a rászedett vásárló.
A cég üzemeltetői azóta vélhetően több másik „vállalkozást” is indítottak, hasonló céllal és metódussal, de már azokat is rég eldobták.
Amit viszont nem értek, hogy a leírtak szerint önök decemberben vásárolták az autót, miközben a tulajdonszerzés időpontjaként májust jelöltek meg, a sikertelen eredetvizsga pedig szeptemberben készült - bár a végkifejlet szempontjából ez tulajdonképpen lényegtelen.
További rossz hír, hogy az Astra kilométerfutását még 2013 környékén manipulálták, vagyis visszatekerték azt több mint százezer kilométerrel. Ez nem tűnik elírásnak, hiszen a JSZP-ben elérhető fényképeken egyértelműen látszik a korábbi magasabb, majd a későbbi alacsonyabb állás.
A TÖRTÉNET TANULSÁGA PEDIG AZ, HOGY AZ ELŐZETES EREDETISÉGVIZSGÁLAT AZÉRT VISELI EZT A NEVET, MERT FUNKCIÓJÁT CSAK EGY ESETBEN KÉPES ELLÁTNI: HA ELŐZETESEN, AZ ADÁSVÉTEL ELŐTT MEGEJTIK A FELEK.
Nagyon sajnálom, de valószínűsíthető, hogy az Astra még sokáig a kertben marad, hiszen nem fogják tudni visszaadni a már nem létező cégnek, a vásárláskor elköltött összeget pedig örökre elvesztették. :((
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy az autó tulajdonjogát az adásvételi szerződéssel megszerezték annak ellenére, hogy az állami nyilvántartásba nem tudják bejegyeztetni / a nevükre szóló új forgalmit nem tudnak igényelni a sikertelen eredetiségvizsgálat miatt.
Ilyen esetben a jármű felett szabadon rendelkezhetnek, vagyis eladhatják, mondjuk alkatrésznek. Úgy legalább valamekkora összeg meg tud térülni az elszenvedett kárból.
Kivéve persze, ha a rendőrség az eljárás során lefoglalta az autót. De ha erre ezidáig nem került sor, akkor valószínűleg már nem is fog.
Azt azonban nem javaslom, hogy a kert végében nekiálljanak szétbontani és alkatrészenként kiárulni, az ugyanis további jogi bonyodalmakat okozna (hulladékkezelési, autóbontási szabályok).
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.