Kardánhajtású motorkerékpár
Milyen olajat tegyek a hátsó kúpfogaskerék-hajtóműbe? Lehet-e keverni szintetikus, illetve ásványi olajat?
Kedves Olajdoki!
Én motorral kapcsolatban kérdeznék. Kérdésem, hogy kardánhajtású motorkerékpáromba (Yamaha Virago, 1984 évjárat) milyen olajat ajánl a hátsó kúpkerék-hajtóműbe? És ezt milyen időközönként ajánlott cserélni?
Másik kérdésem, hogy ilyen korú motorba érdemes-e szintetikus olajat tenni? Gondolom amikor ezt tervezték még nem nagyon voltak elterjedve a szintetikus olajak. (A tengelykapcsoló olajban fut) Lehet-e keverni szintetikus, ill. ásványi olajat? Hallottam olyat is hogy a szintetikus nem is olyan jó a motornak mint az ásványi, ilyen régiek esetében.
Jelenleg Castrol szintetikus olaj van benn, elég nagy a viszkozitása, tavaly is azt tettem bele, és még alig volt kosz benne mikor lecseréltem idén tavasszal, ezért ezt a fáradt olajat bekevertem benzinbe és robogóban elhasználtam. Ez jó ötlet volt?
Köszönöm:
Péter
Kedves Péter!
Ha csak szezonban használod a motort, SAE 80W viszkozitású hajtóműolajat, ha egész évben, akkor SAE 80W-90 vagy 85W90 kétfokozatú hajtóműolajat használj a kúpkerék-hajtóműben. Ezt minden második motorolaj-cserénél illik lecserélni, ami - ha jól tudom - ennél a gépnél 12 ezres csereperiódust jelent. Baj nem lehet belőle, ha szintetikus motorkerékpár-olajat használsz, bár szerintem kis túlzás. Ásványi bázisú olajjal azonban nem illik keverni.
A robogós ötleted rendkívüli kreatív, de én semmiképp sem erőltetném a négyütemű olajat a kétütemű motorba! A négyütemű adalékai lerakódásokat okozhatnak, ráadásul nem alkot olyan jó olajpermetet, és nem ég el olyan könnyen, mint a kétütemű olaj. Kenéstechnikailag teljesen más a helyzet a kétüteműeknél, így az álmoskönyv szerint (sem a fáradt, sem a friss) négyütemű olaj nem a hosszú élettartam záloga.
Üdv:
Olajdoki