Kopott motor, új motor

2006.09.28. 10:45

MSE 15W-40-es olaj sokkal sűrűbbnek tűnik, mint a szintetikus 5W-40-es

Kedves Olajdoki!

Szobahőn egy MSE 15W-40 sokkal sűrűbbnek tűnik, mint egy szintetikus 5W-40 szintetikus olaj. Elméletileg meleg, üzemi hőn mindkettő egyforma kenést biztosít. Sokan nem merik beönteni a dobozban hígan folyó utóbbi olajat autójukba mondván az nem ken rendesen. Kérdésem, hogy ez igaz-e, vagy csak régebbi, kopottab motorokra jellemző?

Köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Igazad is van, meg nem is. Tudniillik az olajnak addig is kennie kell, amíg eléri az üzemi hőmérsékletet (nem a víz, amit a műszer mutat, hanem az olaj!!) - például városi használatnál ez kritikus lehet.

Egy motor különböző pontjain nagyon sokféle körülmény között kell helyt állnia az olajnak. Más jellegű a kenés a főcsapágyaknál, a vezérműtengely bütykeinél, vagy épp a hengerfal és a dugattyú között stb. stb. Sokszor nem csupán a viszkozitás számít, ez csupán egy az olaj számtalan tulajdonsága közül. Ezért lehetnek jelentős eltérések a régi motor-új motor tárgykörben. Bár a két olaj 100 fokon valóban hasonló (kinematikai) viszkozitású, mégis az is számít, hogy mire méretezték anno a motort, mennyire kopott meg stb. Ráadásul az MSE esetében egyéb adalékok vannak, hogy a régi motorok kenéstechnikai kívánalmainak jobban megfeleljen - amire az 5W-40-es modern olaj valószínűleg képtelen, noha az ultramodern motorokban valóban csodakenőanyag.

Üdv:

Olajdoki