Miért kell évente olajat cserélni?

2006.11.13. 15:13
Amit tudni akarsz az olajcseréről, de nem merted megkérdezni

Kedves Olajdoki!

Miért kell évente olajat cserélni?

Köszönöm!

Kedves Levélíró!

X úr kijön a gyógyszertárból, odaballag a kukához, és kihajítja a frissen vett gyógyszert. Ismerőse megkérdezi, hogy miért tette. Erre X úr:
- Megbetegedtem, elmentem az orvoshoz, mert hát neki és élnie kell valamiből. Kiváltottam a gyógyszert, mert a patikusnak is élnie kell. Aztán kidobtam, mert nekem is élnem kell.

Hasonló a helyzet az olajcserével is. Évente le kell cserélni, mert valamiből élnie kell az olajgyártónak, évente kell cserélni, mert élnie kell az autószerelőnek - és évente kell cserélni, mert a motornak is élnie kell. Tehát mindenkinek jó az éves csere.

Az olajcsere-periódust általában úgy szokták megszabni, hogy megadnak egy futásteljesítményt, illetve egy időtartamot. Mondjuk 15 ezrenként le kell cserélni az olajat, de évente mindenképp. Ez tulajdonképpen szükségmegoldás, mert a tulajdonos csupán így tudja mérni az olaj igénybevételét, noha valójában nem (csak) a megtett kilométerek számítanak.
Ezt jól érzékelteti egy példa: ha valaki egyenletes 100-zal halad országúton egy órán keresztül, ugyebár 100 km kerül a számlálóba. Ugyanez városban hogy néz ki? Az ember naponta elmegy az 5 kilométerre lévő munkahelyére, majd hazajön. Száz kilométert tesz meg tíz nap alatt, hússzor indítja be hidegen a motort és ha sok a dugó, akár 4-5 órát autózik tisztán, aminek egy része ugyan alapjárat, viszont sok elindulás és gyorsítás is van közben. Nyilvánvaló, hogy az olaj igénybevétele nem volt egyforma a két esetben, holott ugyanúgy 100 km-rel került közelebb az olajcsere.

Mivel a tulajdonosoktól nem várható el, hogy feljegyezzék, milyen üzemmódban tették meg kilométereiket, inkább meghúznak egy időkorlátot, nehogy az olaj kenőképessége egy bizonyos szint alá csökkenjen, még akkor sem, ha például városban használták az autót. Rövid utakkal nagyon "nehéz" elérni a 15 ezret, holott az olaj igénybevétele jelentős, az adalékai öregszenek, rengeteg szennyeződést kell lebegésben tartania az olajnak, lerakódások képződhetnek, oxidációt okozó forró gázokkal van érintkezésben, stb. Az autógyárak tehát megvizsgálják, hogyan használják az átlagemberek az autóikat, és utána megadnak egy jó rövid intervallumot. Így nagy valószínűséggel egy év elteltével olyan olajat eresztenek le a motorból, ami tulajdonképpen még megfelelő kenést biztosítana. (És ez amúgy is jó mindenkinek, ahogy kifejtettem már.)
Mégis, pont ez az, amiért én sem merem senkinek azt válaszolni, hogy ötezer után ne cserélje le az olajat, ha letelt az év, mert nem tudom, hogy ezt a ötezer km-t hogyan tette meg. Valószínűleg bírná még az olaj, de azért....

Még egy apróság. Ma már nagyon sok típusnál elég kétévente cserélni. A legkorrektebb megoldás pedig az, amikor valós igénybevételtől függően az elektronika (pl VW, BMW stb) határozza meg, hogy mikor aktuális a csere. Így az jár jól, aki kímélőbb módon használja a kocsit: a legrövidebb 15 ezer helyett akár 40-50 ezer km is eltelhet két csere között. Persze ehhez drágább olajat is kell venni, nem elég az okos elektronika.

Üdv:

Olajdoki