Carrera 95 vagy sima 98?
Benzines tépelődés
Kedves Olajdoki!
A kérdésem a következő: Van 1 1980-as golf I-esem, ami 1.1 benzin agrtegáttal bír ami tökéletes állapotban van, viszont gyárilag csak 98-ast lehetne bele tankolni. Kipróbáltam már 1x a carrera 95-ös benzint is és véleményem szerint semmivel sem rosszabb érzetre mint a sima 98-as, csak nemtudom jobb-e ez a motornak az adalékanyagok miatt vagy inkább rosszabb-e esetleg többet ehet-e belőle a kocsi mint a 98-asból? Nem az árkülönbség motivál mert gyakorlatilag nincs, csak az érdekel mi a jobb a motornak.
Köszönöm:
Krisztián
Kedves Krisztián!
Az oktánszám-előírás tulajdonképpen a kopogás elkerülését szolgálja, vagyis azt, hogy ne következzen be a motorban detonációs égés. Ha tehát egy motorhoz 98-ast írnak elő, akkor azt jelenti, hogy 95-össel üzemeltetve már vannak olyan üzemállapotok, amikor nem a szikra gyújtja meg a benzint, hanem - idő előtt - öngyulladás következik be. A modern motorok azonban olyan kopogásvezérléssel rendelkeznek, hogy képesek kompenzálni az alacsonyabb oktánszámú benzin hatását, igaz, ennek teljesítménycsökkenés az ára. Ilyenek pl. a BMW-k, VW TFSI-k stb. Esetedben más a helyzet. A motornak olyan a sűrítése, hogy ez mindenképp szükségessé teszi a 98-as használatát. Azaz bocsánat. Olyan VOLT a sűrítése, hogy az szükségessé TETTE a 98-ast. Ám mára lehetséges, hogy a sűrítési végnyomás közel sem éri el azt a szintet, ami a gyakorlatban különbséget okozna, ha 95-össel használod. Az sem kizárt, hogy az alap- előgyújtás épp annyira van elállítódva, amennyivel pont kompenzálja a gyengébb benzin hatását.
Ám óvatosan!
- egyrészt az alacsonyabb oktánszám miatt bekövetkező kopogást nem mindig hallod, ha pl. autópályán, nagy terheléssel használod a motor, ám mechanikailag ez éppúgy igénybe veszi az alkatrészeket!
- nemrégiben egy szakmai lap és egy iskola több hazai kúthálózat benzineit tesztelte, és mindegyik, még a Tesco gazdaságos is tudta a 95 oktánt. Igazán ez nem is csoda, hiszen erre egyszerűen törvény (szabvány) kötelezi a kutakat. Azonban az is előfordult, hogy a mért oktánszám magasabb volt a névlegesnél, ami ugyebár nem bűn - ennyi ingadozás a gyártási folyamatban simán bekövetkezhet. De senki sem garantálja, hogy mindig így van.
Ha a helyedben lennék, a következőt tenném, ha minden áron 95-össel akarnám használni a gépet. Elmennék egy jó autószerelő szakihoz, aki már 1980-ban is szerelt autót. Mindenképp megméretném a kompressziót, és utánajárnék, hogy ez hogy viszonyul a gyári értékekhez. (nem tudom, volt-e felújítva a motorod és mikor) ha jelentősen elmarad tőle, akkor megkérném a szerelőt, hogy állítsa be úgy az előgyújtást, hogy BIZTOSAN ne legyen gond az 95-össel.
Üdv:
Olajdoki