BMW difiolaja
Hűtőborda, viszkozitás, kenés nyáron
Kedves Olajdoki!
Egy '89-es E30-as BMW tulajdonosa vagyok. A difi normál, azaz nem sperr, jócskán több mint 200 000 km-el. A gyár ehhez SAE90-es GL5-ös olajat ír elő. Ugye ez csak egy egyfokozatú ásványi olaj, ami eléggé sűrű hidegben. Valószínűleg a nyári hőség volt a kiindulópont a gyár olajválasztásánál. A megérzésem az hogy télen a sűrű olaj jócskán megnöveli a difi forgatásához szükséges teljesítményt ami persze megnövekedő üzemanyagfogyasztást okoz, ami nyáron sem csekély. Kérdésem az, hogy ezt az egyfokozatú olajat lehet e helyettesíteni mondjuk szintetikus 75W-90-essel, esetleg ásványi 80W-90-essel, persze szigorúan maradva GL5-nél? Viszont megint csak megérzés, hogy a hígabb olaj meg nyáron vagy hosszabb utakon felmelegedve nem biztosítana elegendő kenést, főleg hogy az illeszetési hézagok már nagyobbak mint a gyári új értékek. Az új 5-ös meg 7-es sorozaton már látványosan megnövelt hűtőbordákkal látták el a difiházat, tehát ott biztos hogy jelentős hő fejlődik ami nem hasznos. Egyébként a difi még nem búg de a megnövekedett hézagok már hallhatóak kuplungoláskor. Kérem írja meg a véleményét ebben a témában.
Köszönöm:
Ördög László
Kedves László!
Hogy mi motiválta a BMW-t? Németországban nem annyira gatyarohasztó a nyár - ez inkább egy technológiai kompromisszum. Gondoljon csak bele: 1989- ben hol tartott még a kenéstechnika? Egy átlag japán autóban akkortájt 5-7 ezer km után kellett olajat cserélni.
A melegedés miatt ne aggódjon - nyilván úgy választották meg a differenciálház és az olajtöltet nagyságát, hogy az a normál használat során az optimális tartományban tartsa a hőmérsékletet. A maiaknál az automata váltó alkalmazása, az eleve nyomatékosabb motorok és a nagyobb tömeg mozgatása jóval nagyobb igénybevételt jelent a differenciálmű számára (is), ezért nagyobbak a hűtőbordák. Nézett már be M3-as vagy M5-ös alá? Ott vannak az igazi csoda-hűtőbordák.
A hőterhelés egyébként nem (feltétlenül) nagy tempónál jelent problémát: gyakori gyorsításokkal és megállásokkal sokkal jobban fel lehet izzítani, akárcsak a motorolajat. Egy kanyargós erdei úton ralizva, ahol két kanyar között nem megyünk 60-nál gyorsabban, viszont folyamatosan a padlón a gázpedál és alacsony fokozatban a váltó, biztos jobban igénybe vesszük szegény diffit - és az olaját. Egyenletes nagy tempónál viszont jelentős hőt szállít el a menetszél, így például állandó 130-nál az a 30-35 lóerő, ami a sebesség tartásához kell, biztosan nem viseli meg sem a fogakat, sem az olajat. Persze megint más a helyzet végsebességnél, ahol a maximális teljesítménnyel kell birkóznia a mechanikának - de akkor a hűtés is intenzívebb.
Véleményem szerint valóban érdemes elgondolkoznia kétfokozatú hajtóműolaj alkalmazásán. Mai szemmel nézve én áttérnék egy jó minőségű - bármely nevesebb márkától származó - 75W90-es hajtóműolajra. Az olajcégek többsége egyébként is ezt ajánlja az E30-asokhoz. Már csak azért is, mert pl egy 75W-90-es olaj dermedéspontja mínusz 35-50 fok körül szokott alakulni, míg pl. SAE 90-esek kevéssel mínusz 20 alatt már átmennek kocsonyába. (Persze ez egy hátsókerékes autónál nem is biztos, hogy hátrány, hiszen ilyenkor a nagyobb belső súrlódást generáló, sűrű olaj enyhe "virtuális" diffizárként is működik). (Azzal ne törődjön, ha LS, vagyis diffizáras változatokhoz való olajat kap a boltban, ez nem zárja ki a diffizár nélküli alkamazást. A teljesítményszint-besorolás a leginkább irányadó, pl. hőtűrés szempontjából is.)
A kivételt egyébként az olajosok közül a Castrol és a Liqui Moly jelenti, az első a SAF-XJ típusú hajtóműolajat, a második saját GL5-ös hipoidhajtómű-olaját javasolja a BMW-diffikbe, ezek viszkozitási besorolása 75W-140-es. Akár ezeket is használhatja. Egyre azonban készüljön fel, bármelyiket is választja: olyan már nem lesz, mint az új. Sajna.
Üdv:
Olajdoki