Hideg motorok, hétvégi autózás, túlzott kopás

2007.04.02. 22:56

Érdekes és szép olvasói levél

Kedves Olajdoki!

Levelemet egy sokat vitatott téma, a motorok (erőforrások) üzemi hőmérséklet alatti üzeme és a motorolajok kenőképességének törvényszerűségei ihlették. Autós köztudatban elterjedt dolog, hogy hidegindítás után a motort kíméletesen célszerű használni, ha szeretnénk megkímélni a fokozott kopásoktól, ez azt hiszem egyértelmű tény. De az ok-okozat összefüggések szerintem már nem annyira. Mégpedig elsődlegesen az olaj nem megfelelő kenési tuladonságaira hivtkozás, ami abból adódik hogy az olaj nem az ő üzemi hőmérséklettartományában dolgozik valamint egy benzines motor esetében a hideg hengerfalakra kicsapódó benzinpára hígítja fel a kenőolajfilmet.

Nos, az én lajikus véleményem hogy az olaj kenési tulajdonságai hideg (most ne mínusz 20 fokos olajra gondoljunk, hanem mondjuk plusz 20) állapotban is megfelelőek vagy talán még stabilabb is lehet az olajfilm az alkatrészeken, mint 100 fokosan, és ezen még az sem ront érdemben ha a benzin némileg hígítja azt. Gondoljunk bele, sok motor fut 200.000 vagy még több km-t élete során és még nem érett meg egy felújításra. A riogatás az olaj hígulásával nem állja meg a helyét, feltételezve azt, hogy az üzemanyag ellátó rendszer jól karbantartott és beszabályzott. Az olaj tehát ahol jelen van az indítás után illetve előzőleg megtapadt a csúszó felületen, ott már el is látja feladatát, a kopások valódi okát nem itt kell keresnünk. Vizsgáljuk meg hogy mi történik a kíméletes motormelegítés során: indítás, olaj eljut illetve ott van a kenési helyeken, a motor egyenletesen melegszik fel nem keletkeznek nagy feszültségek az alkatrészek eltérő hőtágulása során. Ez utóbbi a kulcsszó: hőtágulás.

Ha egy hideg motort nagy igénybevételnek teszünk ki, akkor bizony néhány részegység sokkal nagyobb hőterhelésben részesül mint mások. Például a dugattyúk sokkal intenzívebben melegszenek mint a nagyobb tömegű motorblokk, ezáltal a henger-dugattyú illesztési hézag erősen lecsökken ami már veszélyezteti a hengerfalon lévő olajfilm épségét, és annak kritikussá válása után fellép az intenzív súrlódás, ami még tovább rontja a helyzetet, azon felül extrém kopást idéz elő. Másrészt a főtengely siklócsapágyai is befeszülhetnek ha a hengertömb intenzívebben egyenetlenül melegszik fel hasonló kopási jelenséget produkálva. Tehát az olaj hőmérséklete nem okolható közvetlenül a kopások fellépéséért. Mindössze arról van szó, hogy ha az olaj már nagyjából elérte a hűtővíz hőfokát akkor beszélhetünk egyenletesen átmelegedett motorról, ahol a súrlódó felületeket már stabilan elválasztja az olaj egymástól. Extém esetben a kíméletlen használattól az egyenetlen hőtágulás akár szerkezeti károkhoz is vezethet pl. repedések jönnek létre a hengerfejben, motortömbben aminek aztán használhatatlan erőforrás lesz az eredmánye.

Fentebb hivatkoztam arra hogy bizonyos mennyiségű olaj megtapad a súrlódó felületeken, ha mondjuk az autó napi használatban van. Egy "hétvégi" autós büszkén meséli barátainak hogy az ő autója bizony nagyon keveset fut ezért aztán szinte új állapotú. Legalábbis azt gondolja. Mert egy hosszabb ideig álló motorban az olaj képes teljesen lefolyni a felületekről, kvázi szárazon hagyva azokat. Aztán ha jön a "nagy alkalom", motor indít, hengerfal száraz, rá a benzin, főtengelycsapágyak fém-a fémen, vezérműtengely szintén, arra várakoznak hogy mikor részesülnek az enyhítő olajfürdőben, közben csak kopnak extrémen. Tulaj csodálkozik, hogy néhány tízezer kilóméterrel az autóban, az füstölve adja jelét, hogy eljött a generálszervíz ideje. Tehát a motor számára az optimális a (majdnem)mindenapos használat, kíméletes bemelegítéssel, és persze a motorhoz való olaj használatával és időbeni cseréjével.

Kérdésem mindössze annyi lenne, hogy ez az elmélet megállja e a helyét?

Köszönöm:

Ördög László

Kedves László!

Minden részletre kitérő, és végtelenül alapos hozzászólását a témához csak megköszönni tudom, és egyben reménykedem, hogy minél többen elolvassák a fórumon. Nem tudom, hogy mi ihlette a szenvedélyes és alapos témakifejtést, de örülök neki, hogy nem sajnálta az időt, és begépelte. Igaza van, nem is kétség, magam sem tudtam volna ennél alaposabb munkát végezni.

Üdv:

Olajdoki