Castrol túl olcsón és nagyon drágán

2007.04.04. 10:48

Lehet, hogy hamis?

Kedves Olajdoki!

Nem szeretnék nagyon a spórolásom áldozata lenni, ezért minden hozzáértőtől igyekszem választ kapni kérdésemre, eddig megoszlottak a vélemények.
BMW 320D autómba szeretnék olajat vásárolni, közeledik a csere. BMW Longlife-01 a minimális előírás, Castrol olajat kapott az előző tulajoktól (márkaszervízben), én is ez után a gyártmány után érdeklődtem.

A javasolt olaj Castrolból az SLX LL-01, vagy SLX LL-04, melynek literenkénti ára igen eltérően alakult a boltokban. Márkaszervízben 7-7,5 eFt/l, ezért mentem boltba. Az egyik országos kereskedés 7,5 eFt-ot mondott, egy olajker 4,1 e-t, aztán jött az internetes kutakodás, és találtam egymástól függetlenül 2 céget is, akik 2,9 és 3 eFt-ot mondtak literére. Nem mertem rögtön megvenni, mert kicsit gyanús, lehet az, hogy nem az van a dobozban, aminek kellene? Megkérdeztem egy atüószalonos ismerőst, nekik a nagyker ezt az olajat 4,6 eFt/l áron szállítja.
Lehet-e ekkora különbség az árak között, illetve meg szabad-e venni a legolcsóbbat? (természetesen számlával, hivatalosan adják)

Köszönöm:

B. Gábor

Kedves Gábor!

Szíves örömest tájékoztatlak az eltérés lehetséges okairól, hiszen mindenki számára érdekes témát dobtál fel.

A Castrol, és általában a márkaszervizekben kapható olajok néha elképesztően magas ára (Shell, Mobil, OMW stb.) az elmúlt 10 év üzletpolitikájának eredménye. A '90-es évek végén nyíló márkakereskedések zömének remekül jött egy kis anyagi segítség a nyitáshoz (1-100 millió Ft), amit az olajtársaság banki segítséggel meg is adott a cégeknek. A támogatások hatalmas összege természetesen az eladási árat növelte meg, hiszen az olajtársaság a pénzét néhány év után újra szerette volna látni, amit a vastag árrésből termelt vissza. Így alakultak ki a 4-7000 Ft-os olajok, hiszen a kereskedés alapjában véve drágán kapta és kapja az olajat (pl. 4600 Ft), amire még rákerül a szalon árrése, így lesz a vége 7000 Ft.
Ehhez a kisker árhoz igazodott a piac többi szereplője is, a kúthálózatokban, és az autós boltokban is hasonló áron lehetett kapni az olajat, így a végfelhasználón kívül mindenki jól járt.

Ám eljött az EU!

Szemfüles és élelmes a magyar, rögtön felismerte egy vállalkozói réteg, hogy könnyű pénzt lehet keresni. Felkerekedtek, és meg sem álltak Németországig, ahol a hatalmas piaci verseny miatt töredékéért lehet hozzájutni kis és nagy tételben a Castrol olajhoz, mint kis hazánkban. Az immár a szabad piacon, korlátozás nélkül hordják be máig is a Castrol Hungary nagy bánatára az ún. parallel import olajat, ami ellen, ha nem akar fellépni az anyacég, akkor az itteni leányvállalat nem sokat tehet. Így járt számos cég még, Valvoline, Mobil stb. Mára az érintett hazai olajtársaságok zöme igyekszik megállapodni a másodlagos importőrökkel, és egységes szintre emelni az árakat, hiszen senkinek nem érdeke a bizonytalanságokat generáló hatalmas különbségek.

Hamisítanak is, de ez általában rövid életű próbálkozás, hiszen hamar megtalálja a gazdasági rendőrség szerte Európában a szélhámosokat. Ám tényezőként ezzel is számolni kell.
Döntésedben segítségül egyebet nem tudok írni, és természetesen csak egy tanácsot adhatok: mindig a hivatalos generál importőrtől érdemes megvenni az olajat, hiszen annak a minősége állandó, és nem érhet később meglepetés.

Üdv:

Olajdoki