Sokat hidegindított 1,4-es Loganhoz motorolaj

2007.05.10. 15:18

5W-30-ast vagy 5W-40-est?

Kedves Olajdoki!

1,4 mpi motoros Loganom van. Az első olajat 6000 km-nél cseréltettem. Legjobb tudomásom szerint gyárilag (mint minden Renault-nál) Elf Evolution SXR 5W30-at használtak. Ehhez azonban nem jutottam hozzá, így hosszas rágódás után Total Quartz Future 9000 5w30-ra cseréltem. Igyekeztem minél többet megtudni az 5w30-as olajokról általában, de a melegoldali viszkozitás 30-as értékével még ma is csak barátkozom...

A motorolajat 15 000 km-enként szándékozom cserélni, zömében rövidtávú városi autózás és az ezzel együtt járó sok hidegindítás mellett. Hogy van-e valós fogyasztáscsökkentő hatása, nem tudom megválaszolni. Mindenesetre a motor jól tolerálja, 13 000 km alatt nívópálcán mért 1 max 2 mm fogyást tapasztaltam.

Kérdéseim: A fenti feltételek mellett használjak továbbra is 5w30-as olajat, illetve váltasak-e 5w40-re?

Ha egy adott motorolaj dobozán nem található meg adott autógyártó specifikációja illetve jóváhagyása, használható-e? Vagyis tölthetek-e bátran VW jóváhagyású motorolajat mondjuk Peugeot-ba és fordítva, ha a két motortípus (közel)azonos konstrukciójú?

Köszönöm:

Kozsi

Kedves Kozsi!

Nem csoda, hogy nem jutottál hozzá a keresett ELF olajhoz, hiszen az utángyártott piacon (szervizek, autósboltok, áruházak) nem túl aktív a cég. A Total olaja ugyanolyan jó választás a motorhoz. Az SAE 5W-30 viszkozitás mára a legelterjedtebb a korszerű motorok körében, várhatóan a következő 10 év meghatározó eleme lesz még az olajpiacon.

Nem minden olajnál vizsgálják az üzemanyag fogyasztás megtakarítást, csupán az ACEA A1/B1, és ACEA A5/B5 kenőanyagok felé követelmény 2,5%-os megtakarítás egy SAE 15W-40 olajhoz képest. Magának az 5W-30 olajok viszkozitási értékének csak kis részben van köze a motorolaj fogyáshoz, ez jobban függ a használattól, és az autó műszaki állapotától.

Nem minden autógyártó rendelkezik saját minősítési rendszerrel. A franciák az általános európai ACEA szabványt használják, így a Renault is, aki a Dacia új nevelőapja. Az autóhoz az előírás ACEA A3. Ezt az értéket kell keresni a flakonon, a többi gyári előírás érdektelen esetünkben.

Üdv:

Olajdoki