2001-es Chrysler Sebringbe olaj
Nem szintetikus után mehet bele szintetikus?
Kedves Olajdoki!
Az Egyesult Allamokban tanulok es van egy 2001 Chrysler Sebring 2.7 V6 autom. Az interneten nagyon sok cikket talaltam amiben sulyos motorhibakat emlgettek ennel a motornal mas autokban(Dodge Intrepid). Azt irjak, hogy az olaj cirkulacio nagyon gyenge a rossz tervezes miatt, az olaj tulmelegszik,beszarad es iszapkent lerakodva eldugitja a motort. A motor tulmelegszik es tonkremegy. Megoldaskent szintetikus olajat ajanlanak. Most nem szintetikus van benne, es szerintem elotte is mindig ilyet kapott mert a hasznalatiban opciokent jelolik a szintetikus olajat. Mivel a szintetikus olaj joval dragabb ezert az elozo tulajdonosok valoszinuleg nem hasznaltak.Szervizkonyv nincs. Az egyik szerelo szerint ha mindig hagyomanyos olajjal hasznaltak akkor mar nem lehet atterni szintetikusra mert a ket olaj nem keveredik mivel olajcserekor nem folyik ki az osszes.(eddig 76000 merfoldet ment az auto). A masik szerint pedig siman bele lehet tolteni a szintetikusat. On mit tanacsol?
A kezikonyv szerint 7500merfoldenkent kell olajat cserelni,de ezt 2002ben levettek 5000-re de itt 3000 merfoldet vagy fel evet tanacsolnak minden autora. Az olajfogyasztas 2000 merfoldon 1 quart(kb. 0.9 liter), Chrysler szerint 1 quart/1000 merfold az normalis. Egy inditassal 11 merfoldet megyek autopalyan es varosban vegyesen. A fent emlitett motorproblemak 40-80000-et futott autoknal irjak,de joval kevesebbnel is elofordult. Lehet, hogy feleslegesen felek,ha eddig nem fordult elo akkor mar nem fog? 72000merfoldel vettem az autot tavaly Novemberben, eddig egy olajcsere volt a Valvoline altal gyartott Nappa 5W-30 olajra. Ez az elso autom es meg evekig szeretnem hasznalni. Atterhetek szintetikus olajra, a 3000merfoldes csereperiodust megtartva?
Köszönöm:
Máté
Kedves Máté!
Nagy örömömre szolgál válaszolni távolra szakadt honfitársunknak.
Sok ostobaságot hordanak össze Amerikában is, látom ott sem mindenki tribológus. A szintetikus olajokat természetesen ajánlott minden autóban, főleg új, 10 évesnél nem idősebb motorokban használni, a világon semmi baja nem lesz tőle a motornak. A szintetikus olajok minden vizsgált paraméterben felül múlják az ásványi kenőanyagokat, kezdve a lobbanásponttól, az olajfilm stabilitásán keresztül, a súrlódási tulajdonságokig. Használj nyugodtan szintetikus, vagy félszintetikus olajat.
Olajcserekor a fáradt olaj elhanyagolhatóan kicsi része marad a kenési helyeken feltapadva, butaság keveredésről beszélni. De ha keveredne is a kettő, maximum a szintetikus olaj kicsit leromlana az ásványitól.
A motor konstrukciós problémájával kapcsolatban nem tudok mit mondani, de nem hiszem, hogy ilyen súlyos gondok lennének. Egy biztos, az olaj nem iszaposodik el ilyen rövid csereciklus alatt. Az eliszaposodáshoz rengeteg szennyeződésnek kell érnie az olajat, amit a szűrő nem tud kiválasztani, illetve az olaj sem tudja magában lebegtetni.
Ha Valvoline, akkor használj MaxLife 5W-30 olajat, amit kifejezetten a sokat futott motorokhoz fejlesztettek. Lehet, hogy kicsit drágább, de bárcsak én tudnék annyiért olajat venni itt Magyarországon. Mennyibe kerül 1 liter, két dollár vagy három?
Üdv:
Olajdoki