Hogyan válasszunk olajat?

2007.09.14. 08:30

Márkanév, ár, viszkozitás

Kedves Olajdoki!

A laikus, de érdeklődő felhasználó hogyan tudja a járműve (és pénztárcája) számára optimális olajat kiválasztani a nagykínálatból? A járművek kezelési utasításai többnyire csak a konzisztenciára vonatkozó határokat tüntetik fel. Az olajakat előállítók (sokszor csak kiszerelők ?) megadják a konzisztenciát, a vonatkozó szabványokat és (ha rendelkeznek ilyennel) az autók gyártóinak ajánlásait.

A gond ezekkel az, hogy mind a konzisztenciára, mind a szabványnak megfelelőségre vonatkozó adatot csak "hinni vagyunk kénytelenek", ugyanis ezek alap esetben a gyártó által különösebb következmény nélkül feltüntethető, feltüntetendő adatok. (Ezek teljesülését folyamatosan tulajdonképpen nem ellenőrzi senki.) Más a helyzet az autógyári ajánlásokkal, az autógyártók nyilván rögtön reagálnának, ha hozzájárulásuk nélkül találnának jóváhagyásukra vonatkozó utalásokat a termékeken (itt vélhetően a műszaki kérdések mellett komoly anyagi érdekekről van szó). Azonban most jön csak az igazi probléma, az autógyári ajánlás megtalálható több olaj előállító több termékén is, ami pl. liter/ár viszonylatban mondjuk 1500 - 6000 Ft között is lehet (pl. 5W-40, ACEA A3/B4 minőség, VW 505.01 és BMW LL 04 ajánlásokkal rendelkező olajak). Egyéb konkrét adat már nincs megadva (pl. az alkalmazott adalékokra, stb. vonatkozan, illetve csak az, hogy ásványi, vagy rész- illetve teljesen szintetikus olajról van-e szó). Tehát a többi információ már csak "púder-szerű", hogy pl. "ez a pumpedűse, vagy common rail motorok számára speciálisan kifeljlesztett, lerakódást gátló, stb ...". Tehát ott áll a polgár azonos adatokkal és döntenie kell.

Hallgasson a márkanévre, de hiszen ez nagyrészt marketing (fel is vetette ezt valaki), a pénztárcájára (jaj, de ha az olcsóbb mégsem jó!), esetleg kérdezzen meg szakembert. Igen ám, de ki a (pártatlan) szakember. A szervizekben azt ajánlják, amelyiket tartják (nyilván ehhez jutnak a legkedvezőbb konstrukciókban), az üzletekben azt a bölcsességet osztják, hogy a drágább jobb. Nekem a legelfogadhatóbbnak az a neten olvasott kérdés volt, hogy hol van az ember, cég, stb., aki több azonos típusú autót, többféle olajjal, többszázezer km-en keresztül, de azonos körülmények között tesztelt ? Ha lenne ilyen, az talán autentikus lenne.... Ha lenne valami praktikus tanácsod, azt ezúton köszönöm, ha nem, csak azt válaszold, hogy: passz.

Még egy kérdés: A mostanában favorizált 0W-30 és 5W-30 olajakkal kapcsolatban nem aggályos, hogy nem kevés autógyártó, amely a kezelési utasításban feltünteti a diagrammot, 30 - 35 Co körüli hőmérsékletre már a legalább 40 -es felső jelzőszámú olajat javasolja. Egy esetleges 40 Co körüli tartós autózás során az XW-30 olajak kielégítő kenést biztosítanak?

Köszönöm:

BJ

Kedves BJ!

Kicsit hosszúra sikeredett kérdés és megállapítás áradatodra nem lehet úgy válaszolni, hogy azzal maradéktalanul elégedett legyél, ezt be kell látnod.

Néhány apróság:

Az árkülönbség valóban a legtöbb esetben nem a dobozban lévő olajok közötti minőségi különbséget tükrözi, hanem, hogy hányszor láttad a logót a különböző médiák hirdetési felületein. Egyszerű példa, a világon csak 4 cég gyártja a BMW Longlife 04 olaját, akiknél csomagoltatják a többiek a sajátjukat. Ezen nem kell meglepődni, a korszerű szintetikus olajok gyártásához hatalmas műszaki háttér szükséges.

A gyártók nem adják ki az olajaik receptúráját, ülnek rajta, mint a Coca Cola, nehogy valaki megtudja a titkukat. Persze a szakmában az átlagos ásványi, vagy részszintetikus olajok összetételével kapcsolatban nincs nagy rejtély, de pl. a Valvoline a MaxLife olajaira (kopottabb motorok olaja) kényesen ügyel, nehogy "baj" legyen. Ettől függetlenül a Castrol is már kifejlesztette a saját verzióját sokat futott autókhoz, másfajta adalékcsomaggal.

Senki nem teszteli az olajokat, csak az autógyárak, és a lelkes országúti versenyzők. Melyik a jobb? Ezt mindenki maga dönti el. Az én olvasatomban 3 csoport van, a profi kenőanyag cégek csoportja, akik fejlesztik az olajokat nagy laborral, sok pénz ráfordításával, vannak a kis cégek, akik próbálják kitartani a fejüket a vízből, és gyártanak, és vásárolnak innen-onnan a kenőanyagot, illetve vannak a csomagoltató, csomagoló cégek, akik között sok a szélhámos, és gyakorta találni egyfokozatú ásványi olajat szintetikus ruhában.

Végül, a SAE 0W-30 és 5W-30-as olajoknak esze ágában sincs annyira felhígulni + 40 ºC külső hőmérsékleten, hogy elveszítsék a kenőképességüket. A motorban a kenőanyag szempontjából általában 200 ºC körül van a hőmérséklet a henger környékén, és ezen az sem változtat, ha 35 kint a hőmérséklet. A mai motorok hűtése általában stabilnak mondható, így az olaj is tartja az üzemi hőfokot.

Üdv:

Olajdoki