Öreg, kétütemű mocik üzemanyaga
Amit a szintetikus olajról tudni szeretnél
Kedves Olajdoki!
Van egy motoros klubom, ahol öreg, szoc. gyártmányú motorkerékpárokkal közlkedem a társaimmal együtt. (Mz-k, Jawa-k, Pannóniák, stb.) Örök vita téma közöttünk, hogy ezekbe az öreg motorokba milyen olajjal keverjük a benzint ? Értem ez alatt az ásványi olajakat, rész-szintetikus olajakat, vagy a teljesen szintetikusakat. Igazából nem az áruk a mérvadó, hanem a kenési jellemzőik. Van aki azt mondja a klubban, hogy a szintetikus olaj nem való ezekbe a motorokba, mert nem pörögnek annyit, mint a mai kétüteműek, így alacsonyabb hőmérsékleten működnek, ami miatt nem ég el rendesen a szintetikus olaj, így ezen olajok nem jók a motorjainkba, így ő a jó minőségű ásványi olajakra esküszik. Van aki meg azt állítja, hogy ez hülyeség és csak a szintetikus olajra esküszik, mert ezek jobban kennek, nem üllepednek le, illetve kevésbé füstőlnek és kokszolják be az égésteret, valamint a kipuffogót. Légyszíves tegyél igazságot, milyen olajat használjunk és fejtsd ki a kétütemű ásványi- és a szintetikus olajak előnyeit/hátrányait. (nem az olajak ára számít, hanem, hogy ezekbe az öreg motorokba mi a jó választás) Van olyan tagunk, aki a Sthil láncfűrész 2T-s olajával közlekedik, mert szerinte jó mínőségű. Erről vélemény ? Engem személy szerint érdekelnéneka benzinbe való olajadalékok, név szerint a Metabond/Megalene adalékról alkotott vélemény is. Van-e értelme a 30 éves Cz/350-esembe használni? Valóban javít-e dolgokon, ha igen min ?
Köszönöm:
Simi
Kedves Simi!
Szép hosszú kérdéssel tiszteltél meg, igyekszem kimerítő magyarázatot adni, miért érdemes szintetikus olajat használni. Amikor öreg motorjaitokat gyártották, még kísérleti stádiumban sem voltak a szintetikus olajok. Ez persze nem jelenti azt, hogy amit akkor gyártottak, csak az jó a motorba, és nem jelenthet jobb megoldást az azóta rohamosan fejlődő kenőanyagipar korszerű olajai.
Kétütemű motor esetében az olaj mindig tiszta és friss, két ütembe be, majd ki, és már el is végeztük dolgunkat. De a 2T olajnak rendkívül szívósnak kell lennie. A motor belső része vékony kenőanyag-rétegen fut, nyomás utánpótlás nélkül, és néhány tizedmásodpercen belül a kenőanyag az üzemanyaggal együtt elég. Így az olajnak úgy kell elégnie, hogy ne torlaszolja el a belsőégési teret, és ne rakódjon le a be- és kijáratnál. Az sem hátrány, ha a kipufogógázt alacsony szinten tartjuk mai, környezettudatos időinkben. Ezeknek a követelményeknek a korszerű szintetikus olajok sokkal jobban megfelelnek, mint ásványi testvéreik, stabilabb olajfilm, jobb kenés, alacsonyabb károsanyag kibocsátás jellemzi őket.
A 2T szintetikus olajok általánosságban vagy teljesen hamu-mentesek vagy alacsony hamutartalmúak. Ezen olajoknál a kiváló kopás- és tapadásgátló tulajdonság alapvető fontosságú. Eléggé tisztának és magas hőmérsékletre is ellenállónak kell lennie ahhoz, hogy a szelep gyűrűjét barázdáltan, a szelepszoknyát pedig tisztán tartsa. Egy legalsó kategóriás, olcsó 2T ásványi olaj készülhet magas hamutartalmat okozó tisztítószer alkalmazásával, ám ez egy motornak sem tesz jót hosszú távon. A jó 2T olajak szintetikus alapúak. A nitrogénalapú diszpergáló anyagok mindent tisztán tartanak, a teherhordó (PAO vagy észter) összetevők pedig a kopást és a súrlódást tartják minimális szinten. A kipufogógáz károsanyag-kibocsátásának alacsony szinten tartását PIB (poli-izobutilén) polimerek segítik elő, olyan kenőanyag-réteget alkotva, amely a gyújtási hőmérsékleten mégiscsak szétnyílik, hogy tiszta, korom nélküli égés jöhessen létre. A szintetikus olaj nem csupán egy elegy. A gyújtás során ezek az olajok úgy égnek el, hogy nem befolyásolják az üzemanyag oktánszámát, és tisztán hagyják a gyújtási kamrákat, kipufogógázok kijáratait és a szelepeket.
Ennyit a szintetikus olajokról.
A második, adalékokra vonatkozó kérdésedre jobb ha nem válaszolok, közismerten nem kedvelem az extra adalékokat, amíg azt műszaki meghibásodás nem indokolja.
Üdv:
Olajdoki