Olaj a sokat futott PD TDi-be?

2009.08.04. 15:48

Kedves Olajdoki!

Az utolsó olajcsere alkalmával a szervízben castrol magnatec 10w-40 (vw 505.00) olajat raktak a 2002-es 74 kw-os PD TDI Passatomba (190000 km, 1896 cm3, avb158845). Ezt megelőzően 5w-30 longlife III volt benne, de azt mondták, a futásteljesítmény miatt már ezt ajánlják.

Sehol nem sikerült megnyugtató táblázatot találnom arra nézve, hogy milyen olajak használhatók (ilyen életkorú) motorba. Az 505.00 használható? Ha nem, mik lehetnek a következmények?

Válaszodat előre is köszönöm.

Üdv,
Balázs

Kedves Balázs!


Jómagam azok közé tartozom, akik a gyári előírásokat nem csak a garancia megőrzés eszközének tekintik, hanem úgy gondolják, hogy műszakilag is van jelentőségük. Ebből kiindulva az a véleményem, hogy ebbe a motorba nem szabad 10W40-es olajat tenni, mert az előírt teljesítményszint minimum VW 505.01, aminek egyes 5W40-es és 5W30-as olajok felelnek meg. Használható még VW 506.01-es vagy 507.00-ás olaj is. A VW 505.00 túl kevés ide.


Hogy mi történhet? A VW 505.01 a Volkswagen közvetlen-befecskendezésű dízelmotorjaihoz előírt szabvány. A közvetlen befecskendezésű dízelmotorokban magasabb a hőmérséklet, mint a hagyományos motorokban. A dugattyúban és a gyűrűk környékén fellépő magas hőmérséklet extra megterhelést jelent az olaj számára. A magasabb hőmérséklet miatt több nitrogén-oxid is keletkezik, amely fokozatosan tönkreteszi az olajat. Egy nem megfelelő teljesítményszintű olaj használatával csökkenhet a motor hatásfoka, sőt a motor károsodhat is. A már említett magas hőmérséklet és a nitrogén-oxidok gyorsabban tönkretesznek egy erre nem megfelelően felkészített olajat. Így az nem biztos, hogy a csereperiódus végéig el tudja látni a feladatát. Továbbá lerakódások képződhetnek vagy akár gyűrűberagadás is felléphet, amely csökkentheti a motor teljesítményét.


Üdv,


Olajdoki