Miért kell évente olajat cserélni?
Kedves Olajdoki!
Miért kell évente olajat cserélni, ha ezt a futásteljesítmény nem is indokolja, ill. mitől kell kétévente bizonyos olajtípusok esetén?
Miért kell évente olajat cserélni, ha ezt a futásteljesítmény nem is indokolja, ill. mitől kell kétévente bizonyos olajtípusok esetén?
Kedves Levélíró!
Az olaj öregedése akkor is zajlik, amikor a motor nem jár. Az üzemanyag legalább minimális mértékben keveredik az olajjal; a hő, a levegő oxidáló hatása folyamatosan teszi tönkre az olajat. Továbbá az is jellemző, hogy aki nem rak bele egy év alatt a csereperiódusnak megfelelő kilométert, az rövidebb utakra használja az autót, valószínűleg sok városi kilométerrel. Ez a fajta használat az átlagosnál nagyobb igénybevételt jelent, így kevesebb kilométerből is összejön ugyanakkora igénybevétel.
Kétéves csereperiódust általában speciális összetételű, szintetikus olajokkal lehet igénybe venni, amelyek jobban ellenállnak mind a kilométerek, mind az idő okozta hatásoknak. Ezek is csak ott használhatóak hosszú csereperiódusú olajként, ahol az autó gyártója ezt megfelelő módon tesztelte, és az adott motortípus számára a hosszú csereperiódust jóváhagyta. Ráadásul a legtöbb ilyen konstrukciónál ott a számítógép, amely bármikor soron kívüli olajcserére küldheti az autóst, ha a regisztrált adatok alapján szükségesnek ítéli.
A csereperiódusok − akár kilométerben, akár évben vannak megadva − nem kőbe vésett, mindenütt érvényes számok. Ezek csak a gyártó becslései, méghozzá azt is figyelembe véve, hogy inkább ezerszer cseréltetik korábban az olajat a kelleténél, mint egyszer később. Hiszen az olaj ára és a motor ára még csak össze sem hasonlítható.
Üdv:
Olajdoki
Az olaj öregedése akkor is zajlik, amikor a motor nem jár. Az üzemanyag legalább minimális mértékben keveredik az olajjal; a hő, a levegő oxidáló hatása folyamatosan teszi tönkre az olajat. Továbbá az is jellemző, hogy aki nem rak bele egy év alatt a csereperiódusnak megfelelő kilométert, az rövidebb utakra használja az autót, valószínűleg sok városi kilométerrel. Ez a fajta használat az átlagosnál nagyobb igénybevételt jelent, így kevesebb kilométerből is összejön ugyanakkora igénybevétel.
Kétéves csereperiódust általában speciális összetételű, szintetikus olajokkal lehet igénybe venni, amelyek jobban ellenállnak mind a kilométerek, mind az idő okozta hatásoknak. Ezek is csak ott használhatóak hosszú csereperiódusú olajként, ahol az autó gyártója ezt megfelelő módon tesztelte, és az adott motortípus számára a hosszú csereperiódust jóváhagyta. Ráadásul a legtöbb ilyen konstrukciónál ott a számítógép, amely bármikor soron kívüli olajcserére küldheti az autóst, ha a regisztrált adatok alapján szükségesnek ítéli.
A csereperiódusok − akár kilométerben, akár évben vannak megadva − nem kőbe vésett, mindenütt érvényes számok. Ezek csak a gyártó becslései, méghozzá azt is figyelembe véve, hogy inkább ezerszer cseréltetik korábban az olajat a kelleténél, mint egyszer később. Hiszen az olaj ára és a motor ára még csak össze sem hasonlítható.
Üdv:
Olajdoki