Olaj a robogóba: API SG?

2009.10.05. 18:54

Tisztelt Olajdoki!

200-as Aprilia robogóba most télre végeztem egy olajcserét. Mivel télen többnyire rövidebb távra használom, meg a hidegebb idő miatt is, egy vékonyabb olajat töltöttem bele: Valvoline 5W40 Synpower Scootert. Miután beletettem, láttam, hogy a minősítése API SG, míg más hasonló olajoké API SJ, a kérdésem az lenne, hogy van-e ennek jelentősége, illetve megfelelő-e a motorhoz?
Egyébként óriási a változás: finomabban jár, halk az alapjárat, a hidegindításkor nem csörög úgy, és jobban is gyorsul (érzetre) a szerviz során beletett olajjal való működéshez képest (Castrol Power1 Racing 10W50). Nem tudom, miért egy nagy fordulaton dolgozó sportmotorhoz fejlesztett olajat töltenek egy robogóba?

Köszönettel

Levélíró

Kedves Levélíró!

Sok esetben találkozunk motorkerékpár olajoknál az API SG minősítéssel, pedig ez a minősítés már szinte kiveszett a személygépkocsi-olajok esetében. A motorkerékpárok esetében viszont gyakori a váltóval közös kenés, ami azzal jár, hogy bizonyos adalékokból csak kevesebbet lehet tenni az olajba, hogy a váltó alkatrészeivel ne lépjen fel inkompatibilitás. Az API SJ minőségű olajoknak ugyanis nagyobb a szulfáthamu tartalmuk, ez pedig párakicsapódáskor kénsavvá alakul, ami a váltó alkatrészeit károsíthatja. Gépkocsiknál ez nem merül fel, mert ott a váltónak külön kenése van. Így viszont a kapott olaj "csak" SG minőségű lesz, de ez nem jelent gondot, hiszen a motorkerékpárok esetében nem a minél korszerűbb API szabvány a lényeg, hanem egyéb szempontok dominálnak.

Üdv,

Olajdoki