Kérdések az 5W-30-ról
Kedves Olajdoki!
Összegyűlt pár kérdésem, ami azonos viszkozitású (5W-30) és jóváhagyású (WSS M2C913-B) olajokra vonatkozik.
1. Az azonos 40ºC fokon különböző pl. 55,4 és 55,6 vagy pl. 60,6 mm3/sec. értékek a gyakorlatban jelentenek-e számottevő különbséget? Mekkora érték a számottevő?
2. A szulfáthamu-tartalom jelenti-e az olaj azon tulajdonságát, hogy a kipufogórendszert mennyire terheli vagy kíméli? A szulfáthamu-tartalomnál pl. a 0,92% vagy az 1,0% között van-e gyakorlati különbség? Mekkora érték a számottevő? (Nem ACEA C minősítésű olajok!)
3. Azon olajok, amelyek ACEA A1/B1 és A5/B5 minősítésűek, miben jobbak, mint azok, amielyek csak A1/B1 minősítésűek?
Előre is köszönöm a válaszait!
Tisztelettel:
Zoltán
Kedves Zoltán!
1. Ha rákeres az interneten a „SAE J300” szövegre, akkor talál egy táblázatot, ami alapján az olajok besorolásra kerülnek. Mint abból kiderül, nem a 40 fokon mért viszkozitás a mérvadó.
2. Csak a kipufogógáz-utókezelő rendszerrel szerelt gépjárművek esetén szükséges az alacsony hamutartalmú olaj használata. Ha nincs ilyen eszköz a rendszerben, akkor jól elvan az a hagyományos olajokkal is.
3. Az ACEA C1 (low SAPS) és C3 (mid SAPS) között pl. 0,3% a különbség, tehát az már számottevő, ha emiatt másik szabványt alkottak. A 0,08% valószínűleg nem az.
Az ACEA szöveges leírása az A5/B5 esetében "nagy teljesítményű" motorokat említ, míg az A1/B1 esetén nem. A laboratóriumi adatokban amúgy nagyon kicsi különbségek vannak. Például az A5/B5 esetén kisebb illékonyság megengedett, ami jótékonyan befolyásolhatja az olajfogyasztást. További információkat a www.acea.be oldalon talál.
Üdv:
Olajdoki