Öreg autó, olajcsere előtt
Kedves Olajdoki!
1989-es évjáratú 1,4-es benzines Peugeot 205 motorolajcseréje lett esedékes. A motor (valószínűleg) kopott, öreg.
Mol Botond 20W-40-es olaj leírása szerint pont ilyen öreg autókba való. Mennyire lehet hinni a marketingnek, hogy a fent említett olaj alkalmasabb, mint más, akár félszintetikus/szintetikus olaj? Mi lenne a konkrét javaslata a motorolaj paramétereit illetően?
Válaszát köszönöm!
Tisztelettel:
Tamás
Kedves Tamás!
Nem hiszem, hogy jobb lenne. Nézzük meg egy pillanatra az olaj által ellátandó feladatokat, fontossági sorrendben: kenés, tisztítás, hűtés, korrózióvédelem. Egy félszintetikus vagy szintetikus olaj a két legfontosabb tulajdonságban jobb:
- Amíg nem üzemmeleg a motor, jobb kenést fog biztosítani, mert alacsonyabb a hidegoldali viszkozitása, és gyorsabban eljut a kenési pontokig.
- Tisztább lesz a motor, mert az alapolaja nem, illetve kevésbé hajlamos a kokszosodásra.
- Ugyancsak az alapolajnak köszönhetően jobban tűri a magas hőmérsékletet.
Ha hozzátesszük, hogy a gyártó ehhez a típushoz -5 fok alatt már nem is enged 20W-s olajat, akkor hamar beláthatjuk, hogy - az árán kívül - nincs sok előnye egy ilyen olaj használatának.
Műszakilag, mint szinte minden autóhoz, a teljesen szintetikus olaj lenne a legjobb választás. A gyártó meg is engedi az akár 5W-30-as viszkozitású olaj használatát. Mivel azonban ez egy régi motor, amit vélhetően már nem akar évtizedekig használni, illetve egy alacsony viszkozitású olajat jobban fogyaszthat, ezért az optimális megoldás itt is egy 10W-40-es, félszintetikus olaj, pl. a MOL Dyanmic Transit 10W-40.
Üdv:
Olajdoki