Mit jelent az olajok esetében a W?
Kedves Olajdoki!
Legyen szíves felvilágosítani, hogy az olajos flakonon feltüntetett minőségi értékek mire utalnak (pl. xW-Y).
Köszönettel:
Antal
Kedves Antal!
Az olaj viszkozitási osztályait jelentik. A Society of Automotive Engineers (SAE) J300 szabványa viszkozitási osztályokat határoz meg a motorolajok számára. Ahhoz, hogy egy olaj adott viszkozitási osztályúnak mondhassa magát, teljesítenie kell az osztály elvárásait. Léteznek téli és nyári viszkozitási osztályok. A téli viszkozitási osztályok a 0W, az 5W, a 10W, a 15W, a 20W és a 25W, ahol a W a wintert rövidíti. A nyári viszkozitási osztályok a 20, a 30, a 40, az 50 és a 60.
A téli viszkozitási osztályok az olaj hidegen folyására, a szivattyúzhatóságára és a 100 fokon mért viszkozitásra vonatkozóan fogalmaznak meg követelményeket. (Vigyázat! A viszkozitás és a viszkozitási osztály különböző fogalmak!) Minél kisebb a W előtti szám, annál "vékonyabb" az olaj alacsony hőmérsékleten. Tehát pl. egy 5W és egy 10W olajat összehasonlítva kijelenthetjük, hogy
1. Az 5W-s olaj alacsonyabb hőmérsékleten is tud ugyanúgy keringeni, mint a 10W-s magasabb hőmérsékleten, illetve
2. Ugyanannyira alacsony hőmérsékleten az 5W-s jobban fog keringeni (azaz kenni), mint a 10W-s. A nyári viszkozitási osztályok a 100 és a 150 fokon mért viszkozitásra vonatkozóan fogalmaznak meg követelményeket. Minél nagyobb a nyári viszkozitás, annál sűrűbb az olaj üzemi hőmérsékleten.
Régen az olajok ún. egyfokozatúak voltak, tehát ha teljesítették valamelyik téli viszkozitási osztály limitjeit, akkor nem tudták teljesíteni egyetlen nyári osztályét sem, és fordítva. A viszkozitásmódosító adalékok és a szintetikus olajok megjelenése óta azonban elterjedtek az ún. többfokozatú olajok (pl. 15W-40, 5W-30 stb.), amelyek egyszerre képesek megfelelni egy téli és egy nyári viszkozitási osztály követelményeinek. Ezek mára szinte ki is szorították az egyfokozatúakat a motorolajszegmensből.
A viszkozitási osztályok önmagukban nem minőséget befolyásoló tényezők. Tény azonban, hogy a korszerű, precíz illesztésű motorok elvárásainak jobban megfelelnek az alacsonyabb viszkozitású olajok. Mégse úgy tekintsünk a viszkozitásra, mint egy olyan paraméterre, ami minél alacsonyabb, annál jobb, ugyanis az olajnyomás és az olajfilm vastagsága is fontos. Ezért a viszkozitás megválasztásánál (is) tartsuk be a gépkönyvi előírásokat, és csak akkor keressük az extrém viszkozitási értékeket, ha tudjuk, mit csinálunk.
Üdv:
Olajdoki