15W-40 valóban jó váltóba is?
Kedves Olajdoki!
Ismerősökkel vitatkoztam, akik állítják, hogy egy 1,5-ös Lada Samara 5 fokozatú váltójába nem kell nagyobb viszkozitású hajtóműolaj, sőt, nemhogy elégséges, de pont megfelelő egy 15W-40-es motorolaj!
Szerintem a hajtóműbe rendeltetésének megfelelő hajtóműolaj való. Valóban igaz lehet, amit az ismerőseim állítanak?
Köszönettel:
Bandi
Kedves Bandi!
Léteznek olyan, főleg régebbi típusú váltók, amelyekbe motorolaj való. Például az 1995-ig gyártott 1,3-as Lada Samara esetében API SF minőségű, 15W-40-es motorolaj kell a váltóba. Az 1995 és 2004 között gyártott 1,5-ös Samarának a váltójába viszont már API GL-4 minőségű, 80W viszkozitású olaj való.
Mindemellett a "nagyobb viszkozitású" kifejezéssel óvatosan bánnék, mert a motorolaj- és a hajtóműolaj-viszkozitások nem hasonlíthatók össze a viszkozitási osztály számának összehasonlításával. A viszkozitás és a viszkozitási osztály ugyanis két különböző fogalom. Például a 15W és a 80W az nagyjából egyforma viszkozitás, csak másképp nevezték el az osztályt, hogy a szervizben ne keverjék össze a motorolajat a váltóolajjal. Ugyanis a két olajféleség közötti lényeges különbség egyáltalán nem a viszkozitásban, hanem a használt adalékcsomagban van.
Üdv:
Olajdoki