Egyfokozatú? Többfokozatú?
Kedves Olajdoki!
Egyszer már kérdeztem öntől, de most állok olajcsere előtt, és még felmerült bennem még pár kérdés. '98-as F Astrám van, 80 ezer km-rel. A használati útmutatójában a következő olajokat ajánlják 15W40; 10W40; 5W50, aztán meg ott van egy hőmérséklet táblázat, ahol a növelt kenőképességű olajok között a 0W30-tól az 5W50-ig minden létező viszkozitású olaj fel van sorolva. Honnan lehet tudni, melyik többfokozatú vagy növelt kenőképességű? Ez most mit jelent, ebbe minden beleönthető, legfeljebb megeszi? 95%-ban városban használom a járgányt és fűtetlen garázsban van, ezért szeretnék minél jobb olajat, ne viselje meg nagyon, főleg a reggeli hidegindítás. Olajfogyasztás szerintem normális. 10W40 van most benne. Nem tudom, milyen viszkozitásút és márkájút válasszak, a szintetikusokkal szimpatizálnék... Valvoline, Castrol és Mobil olajokból milyen viszkozitásút és fajtát ajánlana?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel,
Roll
Kedves Roll!
Minden Ön által felsorolt olaj többfokozatú. Azok az olajok, ahol a
viszkozitás xxW-yy vagy xW-yy formában van megadva, azok mind
többfokozatúak, mert egyszerre tartoznak egy téli (xW) és egy nyári (yy) viszkozitási osztályba. Egyfokozatú akkor volna, ha mondjuk annyi lenne ráírva, hogy 10W. Vagy annyi, hogy SAE 40. Ahol van egy W-s szám, majd utána egy másik, az már többfokozatú. Ebben az autóba én megelégednék egy 10W40-es olajjal. Nem mintha nem tenne jót neki egy 5W40-es, csak arról van szó, hogy nem feltétlenül szükséges a használata, a fűtetlen tárolás mellett sem. Úgyhogy, ha a legjobb ár/érték arányút keresi, akkor maradjon a 10W40-nél, ha pedig a legjobbat, ártól függetlenül, akkor legyen 5W40-es, szintetikus. Az 5W30-as és 0W30-as viszkozitás sem árt az autónak, de arra készüljön fel, hogy egy 11 éves autónál nagyobb valószínűséggel léphet fel használatukkor olajfogyasztás, amit utántöltéssel pótolni kell.
Ajánlataim: Valvoline Durablend 10W40, Castrol Magnatec 10W40, Mobil Formula S 10W40.
Üdv,
Olajdoki