Baj ha kicsivel több az olaj?

2013.01.02. 14:51

Tisztelt Olajdoktor!

Autóm,Volkswagen Bora Variant,olajcserén esett át.Amikor olajszintet ellenőriztem a jelző pálcán a maximum felett volt a szint úgy kb. 4-5 mm-rel. Kérdésem,hogy milyen következményei lehetnek?

Válaszát előre köszönöm

Üdv. Tamás

Kedves Tamás!

Alapvetően problémát okozhat a túl magas olajszint, de a mai korszerű, dízel részecskeszűrővel szerelt járművekben üzemszerűen is megengedett a maximális feletti olajmennyiség. Ezekben a járművekben természetesen nem az olaj mennyisége növekszik, hanem a részecskeszűrő leégetésekor befecskendezett extra gázolaj elégetlen része kerül bele az olajba, megnövelve annak szintjét. A bekerült üzemanyag a használat során szépen elpárolog és kiég az olajból (kivéve sajnos a biodízelt), így az olajszint ismét normális határokon belülre kerül, majd a következő leégetési fázisban ismét növekszik az olaj mennyisége. Ez a változás olyan jelentős lehet, hogy például Mazdák esetén már nem egy, hanem két maximum jelölés is van a nívópálcán. Az alsó jelenti a normál olajszint megengedett felső határát, a magasabban lévő jelenti az extra befecskendezés által megnövekedett olajszint maximumát, amit a gyártó még normál értéknek minősít és üzemszerűen engedélyez. Ebben az esetben tehát semmi probléma nem keletkezhet a magasabb olajszintből.

Ha nem részecskeszűrővel szerelt járműről van szó, akkor elvileg üzemszerűen nem kerülhet üzemanyag a motorolajba, de az indítási periódusban itt is előfordulhat olyan elégetlen üzemanyag, ami eljut a motorolajhoz. Ez általában kis mennyiség és nem növeli jelentősen az olajszintet. A magasabb motorolaj szint a tömítéseken keresztül olajfolyáshoz vezethet vagy az olaj túlzott habosodását segítheti elő. Mivel a habzás a légbuborékok motorolajba kerülését jelenti, ez mindenképpen kerülendő a motor élettartamát tekintve. Ha ugyanis légbuborékokkal teli olajréteg kerül a mozgó alkatrészek közé, akkor az olajfilm nem lesz folytonos, szakadozik a légzárványok mentén, ezért kenési elégtelenség lép fel, ami súrlódáshoz, melegedéshez és a motor erőteljes kopásához vezet. Ebben az esetben tehát káros lehet a magasabb olajszint.

Összefoglalva tehát, hagyományos autók esetében nem tesz jót a motornak, ha magasabb a motorolaj szintje, részecskeszűrős járműveknél viszont a magasabb olajszint átmenetileg megengedett.

Üdvözlettel

Olajdoki