Égett szaga van az olajnak

2013.04.17. 12:00

Tisztelt Olajdoki!

2010-es Grande Punto (1,3dízel 69Le, 30 000km-rel) autóba másodjára cseréltünk olajat (szervízben). Azt mondta a szerelő, hogy égett szaga van az olajnak a nagy igénybevételtől. Gyári Selenia-t rakatok mindig bele és 15 000km-enként cserélem a gyári 30 000km helyett, valamint amikor lehet takarékosan közlekedek mindenhol (télen 4,2-4,6 az átlagom). Mitől lehet ez a jelenség? Egyszer hajtottam meg a kis dízelt rendesen amikor siettem hazafelé autópályán 160-170-nem 150km-en át, de akkor sem pörgött 4000-4500-nál többet a motor. Lehet, hogy akkor égett meg az olaj? Cseréljem inkább 10 000km-enként az olajat? Mi a javaslata?

Válaszát várom és köszönöm!

üdv: Zoltán

Kedves Zoltán!

Nem tartom valószínűnek, hogy egy Grande Punto ekkora terheléstől kilehelné a lelkét. A leírás szerinti üzemeltetés egyáltalán nem terheli meg még ezeket a kis motorokat sem. Arra az egy dologra azonban érdemes figyelni, hogy a motorolaj minősége érje el vagy teljesítse túl a gépjármű által előírt teljesítményszintet.

Mivel a motorolaj a motorban magas hőmérsékletnek és erős igénybevételnek van kitéve, használat során némileg változik az összetétele és az állapota is. A magas hőmérsékleten eloxidálódó olajrészekhez és adalékokhoz, dízel motorok esetén jelentős koromterhelés is járulhat. Ezek keverékének együttesen lehet olyan szaga, ami égett olajra emlékeztet, de ez még nem jelenti azt, hogy ez a motor rosszul működik vagy nem bírja a terhelést. A 30 ezres csereperiódus helyett 15 ezrenként lecserélni a motorolajat nagy figyelmességre vall, javaslom továbbra is őrizze meg ezt a jó szokását, így a motornak folyamatosan biztosítani tudja a magas fokú védelmet és az oxidáció káros következményeitől sem kell tartania.

Ha még ezeken túl is meg szeretne bizonyosodni motorja állapotáról és a benne lévő olaj jó működéséről, akkor egy olajvizsgálatot javasolnék a használt olajból, amit a MOL WearCheck laboratóriumában már 1 dl levett mintából is el tudnak végezni.

Üdvözlettel

Olajdoki

Kedves Olajdoki!

Köszönöm szépen, igazán sokat segített. Az olajvizsgálaton elgondolkodom, de úgy érzem, megnyugtatott. (Gyári Selenia-t használok) Még egy kérdésem lenne, ha nem zavarom. Mit gondol a motorolajadalékokról (pl.: Xado adalék) Érdemes ezekkel foglalkozni, beleönteni az új olajba, vagy sem? Ha beleöntöm, változtat az olaj összetételén, esetleg rontok az egésszel? Károsítom vagy javítom a motor működését az adalékkal?

Köszönöm szépen még egyszer tartalmas válaszát!

Maradok tisztelettel: R. Zoltán

Kedves Zoltán!

Ilyen új autóba, kevés kilométeres használat után, semmiképpen sem javasolnám külső adalék használatát. Ha megfelelő minőségű motorolajat használ, akkor az már minden olyan adalékot tartalmaz, ami a motor problémamentes üzemeléséhez szükséges.

Fontos, hogy a kenőanyagban az alapolaj és az adalék csomag egy kiegyensúlyozott rendszert alkot, ami, a gép gyártója által deklaráltan, az előírt védelmet tudja biztosítani a teljes csereperióduson keresztül. Extra adalék hozzáadása ezt a kiegyensúlyozott rendszert borítja fel, aminek a következményei, valószínűleg nincsenek bevizsgálva. Vegyünk például egy bögre teát, ami ízlés szerint be van ízesítve cukorral, citrommal. Ha ehhez az elegyhez hozzáadunk még két kanál cukrot, akkor igaz, hogy sokkal édesebb lesz az italunk, de az élvezeti értékét drasztikusan rontani fogjuk. Pedig nem használtunk semmilyen idegen anyagot, a cukor már eredetileg is alkotórésze volt a keveréknek, de nem mindegy, hogy milyen százalékban van benne jelen a végtermékben. El lehet tűnődni azon, hogy mi lenne, ha a cukor helyett két kanál sót kevernénk bele, ami már teljesen idegen anyagnak számít ebben az esetben. Ha ezt olaj esetében is vizsgáljuk, akkor megállapíthatjuk, hogy hiába adagoljuk túl az egyik tulajdonság javítása érdekében a kenőanyagot, attól még a teljes rendszer minősége, tartóssága, üzembiztonsága nem fog javulni, de jelentős romlás is elképzelhető. Egy jól megválasztott, esetleg az előírtnál kicsit magasabb szintű motorolaj használatával olyan magas fokú védelmet tudunk biztosítani a motor számára, ami a teljes csereperióduson keresztül biztonsággal védi járművét, meghosszabbítva annak élettartamát.

Üdvözlettel

Olajdoki